Kampagnefejl

Der er 3 store kampagnefejl, du kan komme til at lave, når du kører salgskampagner. Der er sikkert flere, men de her er dem, jeg ser oftest. Og som du heldigvis godt kan undgå.

Jeg blev inspireret til at skrive artiklen her på grund af et podcast afsnit. Trine Ravnkilde taler i sin podcast om det, hun kalder Klampagner (genialt udtryk!). Det vil sige kampagner, der giver den lige rigeligt gas i form af mindre etiske og sandfærdige metoder. Det er ofte den meget amerikaniserede kampagnemodel du møder der. Du kan lytte til afsnittet med Trine her - det er pænt underholdende 🙂

Jeg vil dykke ned i den anden ende af spektret, nemlig kampagnefejl der ikke er i den klistrede afdeling. Nærmest tværtimod.

De 3 kampagnefejl, du skal undgå (og hvad du skal gøre i stedet)

Kampagnefejl nummer 1: Dit salg er ikke timet med din målgruppes købsrejse

Salget i en kampagne volder, forståeligt nok, en del problemer for mine kunder. Der hvor det ikke fungerer er, når salget kommer så tidligt, at din målgruppe ikke er klar til det. De kender ikke produktet (og/eller dig) godt nok til, at de er klar til at købe. Måske har de slet ikke forstået, at de har brug for det, du sælger.

I den anden grøft kan det gøre dig så forskrækket over at sælge, at dit salg bliver "lille" og uden større overbevisning. Ud fra devisen om, at de nok selv skal finde vej til at købe, hvis de virkelig er interesseret. Det er en kæmpe fejl.

Sådan fikser du kampagnefejl nummer 1

Du skal have fat i dine potentielle kunders købsrejse her. Når du taler til et større publikum, der ikke kender dig i forvejen, så kan du ikke gå i gang med at sælge med det samme. Med mindre altså at du er en webshop, der sælger let forståelige og muligvis kendte brands. Din målgruppe skal sandsynligvis lære både dig og dit produkt at kende først. Og det vil virke mærkeligt og måske decideret pushy at prøve at sælge her. 

Når du er tættere på dit publikum, for eksempel via din e-mail liste, så kan du hurtigere komme til sagen og forklare, hvad dit salg går ud på. De kender dig allerede og har måske en god føling for, hvad du sælger og hvad du står for.

Mange kampagner fungerer bedst, hvis de er sammensat af en del med godt, værdifuldt indhold, der leder op til et salg, der er aktivt i en begrænset periode.

Det gode salg kommer som en løsning på et problem, du har belyst i din kampagne

Kampagnefejl nummer 2: Dine kampagner er lidt for impulsive

Kampagner har en sjov og nogen gange frustrerende rytme. Der er gange, hvor der er fuld gang i den i starten, stille i mellemperioden og travlt i slutningen. Andre gange falder det meste af salget i starten - andre gange i slutningen. 

Den største fejl, du kan lave her er, at du går lidt impulsivt frem. Det vil sige, at du justerer din indsats efter det aktuelle resultat på dagen.

Et eksempel: Dit salg på 4 dage er startet, og der er god gang i den dag 1. Dag 2 er der stille og dag 3 ligeså, så du taber pusten og får ikke sendt de mails ud de dage, du havde planlagt. Og din indsats dag 4 halter. Det kan betyde, at du går glip af rigtig mange salg her.

Sådan fikser du kampagnefejl nummer 2

Det handler om kampagneplanlægning. Hvis du én gang for alle sætter dig ned og planlægger indsatsen, så skal du følge planen. Selvfølgelig skal du kunne justere undervejs, men du holder dig til det, du har planlagt. Der er der resultaterne kommer. 

Kampagnefejl nummer 3: Der er for kort optakt til dine kampagner

Optakten til en kampagne er alt det, der sker imellem dine kampagner. Fejlen her består i, at du kører en kampagne med fuld skrald på. Så forsvinder du helt fra radaren i en længere periode, og så dukker du op med en ny kampagne.

Kadencen her bliver simpelthen for ujævn. I stedet for at du bygger ovenpå al den trafik og opmærksomhed, du opnår i en kampagne, så trækker du dig. Og det betyder, at du starter fra 0 eller under næste gang, du kører en kampagne.

Fejlen opstår selvfølgelig, fordi du kan køre træt. Det kan være intenst at køre kampagner, men det er ærgerligt at tabe momentum efter en god kampagne.

Sådan fikser du kampagnefejl nummer 3

Det er godt at have et lager af indhold, du kan skubbe på i perioderne mellem dine kampagner. Her vil jeg specielt fremhæve alt, der kan skaffe dig flere læsere af dit nyhedsbrev, for eksempel i form af gode freebies. Jeg beskriver her, hvordan du laver en god freebie

Dit indhold mellem kampagner kan blandt andet være:

  • Gode blogindlæg, der svarer på dine potentielle kunders udfordringer
  • En podcast der udkommer en gang om ugen
  • Engagerende indhold på sociale medier med jævne mellemrum
  • Promovering af freebies, der kan skaffe dig flere læsere. For eksempel ved at køre Facebook annoncer. 

Sådan kan du undgå fejl i dine kampagner

Jeg har skabt en legeplads for dig, der gerne vil lykkes med dine kampagner. Det hedder Kampagne Værkstedet. Det er et forløb, hvor du både får adgang til online kurser. Og hvor du får mulighed for ugentlig gruppe sparring, så du aldrig går i stå med dine kampagner. Der personlige hjælp kan gøre underværker for, at du styrer uden om de værste kampagnefejl.

Du kan læse mere og tilmelde dig Kampagne Værkstedet her.

Jeg hedder Lise Halskov og er indehaver af Online Haj.

Jeg er business coach og mentor og hjælper dig, der har ansvaret for din egen eller din virksomheds markedsføring med at vælge den rigtige strategi, få den planlagt og udført, så du får allermest ud af den tid, du bruger på din markedsføring.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>