Markedsføringskampagne

En god markedsføringskampagne er forskellen mellem at skyde med spredehagl i alle retninger. Og i stedet gå systematisk frem med din markedsføring. 

Der er forskellige trin, jeg altid anbefaler, når du vil arbejde seriøst med din markedsføringskampagne. Og dem vil jeg gennemgå her.

Bemærk, at det her specielt gælder for dig, der sælger coaching, behandlinger, workshops og kurser, både on- og offline. Der gælder lidt andre ting for webshops.

Hvorfor overhovedet bruge tid på en markedsføringskampagne?

Det kan være fristende at springe over. Det lyder som en masse arbejde at lave en decideret kampagne, men tro mig. Resultatet, hvis du gør det godt, er rigeligt indsatsen værd.

Og lad os bare bryde et par fordomme ned med det samme: En markedsføringskampagne er ikke nødvendigvis lig med at du sætter priserne ned med gule tilbudsskilte. Eller at du skal tæppebombe dine følgere med ligegyldige mails og beskeder på sociale medier.

En god markedsføringskampagne giver værdi til dine følgere, demonstrerer din viden, skaber relation til dit publikum og gør dit salg meget lettere. For dit salg kommer til at være den logiske løsning på det problem, din målgruppe sidder med.

Så lad os bare hoppe ud i, hvordan du griber det an!

5 trin til den gode markedsføringskampagne

1. Hvad ønsker du at sælge?

Processen starter med dit slutmål: Nemlig det du ønsker at sælge. Jeg vil råde dig til at vælge en enkelt ting ud. For forsøger du at markedsføre alt for mange ting på én gang, så risikerer du, at det hele bliver en stor forvirring. Både for dig, men i høj grad for dine kunder.

Har du aldrig kørt en markedsføringskampagne før, så start med noget, du har en følelse af, er overskueligt at markedsføre.

2. Beslut hvad din Call-to-action skal være

Selvfølgelig kan det være helt simpelt: Køb mit produkt. For mange af os, der sælger enten komplekse ydelser eller ydelser, der er lidt mere i din dyre ende, er det ikke altid det rigtige. Jeg holder rigtig meget af afklarende samtaler.

Eksempel: Jeg laver en markedsføringskampagne, der skal føre til, at jeg får flere sparringskunder. Jeg sammensætter min kampagne sådan, at CTA (Call-to-action) er Book en uforpligtende samtale med mig. Det vil sige, at min kampagne skal fortælle om min sparring, men kan fokusere mere på udbyttet af min sparring i stedet for at gå i minutiøse detaljer om, hvad min sparringspakker indeholder.

markedsføringskampagne - notesbøger
3. Find ud af, hvor stor en kampagne, du ønsker at køre, og hvad den skal bestå af

Nu bliver det sjovt, for nu går du for alvor i gang med at planlægge din kampagne. Det har jeg skrevet meget mere om her: Sådan kommer du i gang med planlægning af dine salgskampagner

Med den fokus, der efterhånden er kommet på levende billeder, så vil jeg kraftigt anbefale dig, at du vælger noget live eller som minimum video. Når din målgruppe ser dig præsentere dit materiale, så får du for alvor demonstreret din viden. De lærer dig at kende, og du får også sorteret dem fra, du ikke skal arbejde med. For ja - det er ikke alle, der elsker os. Sådan er det bare. Og hellere sige farvel til dem inden samarbejdet er gået i gang.

Er du i tvivl om, hvad din markedsføringskampagne skal indeholde, så kan jeg varmt anbefale dig mit online kursus, der hedder Kampagne Værkstedet. Det er et tilbud, hvor du dels lærer at sammensætte den helt perfekte kampagne for dig. Uanset om den skal bestå af e-mails, webinarer, en challenge, you name it. Og du får mulighed for at tilkøbe yderligere sparring, hvis du har behov for det.

4. Frem med kalenderen og læg din kampagne ind

I planlægningen af din markedsføringskampagne finder du frem til: 

  • Hvor længe din kampagne skal køre
  • Hvad elementerne skal være
  • Hvor mange mails, du vil sende ud
  • Hvornår salget starter og slutter
  • Hvad timingen af eventuelle bonusser skal være
  • Hvor længe du skal køre annoncer for din kampagne
  • Og hvor mange opslag, du ønsker at lave på sociale medier

Det kan godt virke som en mundfuld første gang, du skal planlægge. Men tro mig - det betaler sig. Næste gang kan du nemlig genbruge meget af dit arbejde. Jeg har personligt en del forskellige kampagner, som jeg i store træk roterer og genbruger i min forretning. Der er ingen grund til at genopfinde den dybe tallerken her.

Til planlægningen bruger jeg altid min kampagneplanlægnings skabelon i Excel, som du kan få fingre i her.

5. Det er tid til at eksekvere på din kampagne

Klap dig selv på skulderen over, at du er nået så langt. Har du lavet en god plan, så er det nu, at du stikker snuden i sporet og følger den. Det vil sige, at du selvfølgelig er åben for justeringer. Men du opgiver ikke planen efter et par dage, fordi der er små-ting, der driller. Ideen med den gode planlægning er, at du gør arbejdet 1 gang. Og så eksekverer du på det.

Måske er du også interesseret i:

Jeg hedder Lise Halskov og er indehaver af Online Haj.

Jeg er indehaver af Online Haj. Jeg hjælper dig, der er en ambitiøs indehaver eller ansat i en passionsdrevet virksomhed med at skrive konverterende tekster og at planlægge og eksekvere din markedsføring, så du bliver synlig overfor dine drømmekunder.

Og så du bruger din tid mest effektivt. Min hjælp til dig starter med, at vi to tager en snak.
Book din samtale her

>