Uden kampagneplanlægning får du uendeligt svært ved at lykkes med dine salgskampagner.
Jeg vil gå så vidt som at sige, at har du ikke lavet kampagneplanlægning, så er der ikke tale om en decideret kampagne. Så er der tale om, at du har lavet forskellige aktiviteter, der hænger lidt tilfældigt sammen.
Den gode nyhed er, at det ikke behøver at være en øvelse, der trækker tænder ud for dig at lave. Det vil jeg dykke ned i trin for trin i denne her artikel.
Lad os lige starte med definitionen af en kampagne:
En kampagne er en tidsbegrænset aktivitet, der har det ene formål at sælge én bestemt ydelse eller produkt
Har du webshop, der sælger kendte brands, kan du som regel gå meget direkte til værks. Jeg kender allerede produktet, og kan (måske) overtales til at købe spontant uden meget mere overtalelse.
Sælger du , ligesom jeg, ydelser og produkter, der kræver mere forklaring, så er du nødt til at skrue dine kampagner anderledes sammen. Princippet med at give værdi, og dermed få dit salg til at være en naturlig forlængelse af værdien, er den metode, jeg bruger. Og som virker for både mine kunder og mig selv.
Hvad er så en kampagneplan?
Kampagneplanen er din rettesnor i gennem hele kampagnen. Det er der, du har udtænkt, hvad du skal køre. Hvornår de forskellige aktiviteter skal finde sted. Og den indeholder også oversigten over sammenhængen mellem de forskellige aktiviteter.
En kampagneplan kan for eksempel se sådan her ud:
Min metode for kampagner bygger på 4 faser
- 1Hele optakten før kampagnen går i gang. Formålet er, at du har varmet dit publikum op, før du overhovedet går i gang med din kampagne. Du kan også kalde denne her fase for generel tilstedeværelse på sociale medier, men du kan gøre det taktisk, så det, du deler lige før, hænger sammen med din kampagne.
- 2Denne fase er den værdiskabende del af kampagnen. Her deler du indhold med dit publikum, der både uddanner dem og gør dem sultne efter mere. Der ligger en masse gennemtænkt psykologi i, hvordan du leverer indholdet her, for der er en balance, du har brug for at holde. Du kan på den ene side komme til at give så meget værdi, at du overvælder dit publikum. Og så køber de ikke. Eller på den anden side give så lidt, at de vil føle sig snydt - eller i hvert fald ikke have tillid til, at du kan hjælpe dem.
- 3Først her kommer den del, hvor du sælger. Og har du udført fase 2 korrekt, så kommer salget som en naturlig forlængelse af det gode indhold. Det bliver en slags forløsning, der betyder, at du kan levere dit salg med overbevisning. Og uden at du føler dig som en klam sælger.
- 4Denne fase består i at udnytte det momentum, du har fået gennem din kampagne. Du skal selvfølgelig pleje dem, der lige har købt, men de, der ikke slog til, er også interessante for din forretning. Du kan eventuelt give dem et andet tilbud. Og du kan under alle omstændigheder være i jævnlig kontakt med dem via dit nyhedsbrev, så du har et større publikum at sælge til i næste kampagne.
Sådan laver du din kampagneplan
Før du overhovedet kan gå i gang med din kampagneplanlægning, skal du have et overblik over, hvordan du vil udfylde de 4 faser. Jeg starter altid bagfra.
1. Din kampagneplanlægning starter med det, du ønsker at sælge
Jeg starter altid med det, jeg ønsker at sælge. Det kan være et online produkt, et kursus, en workshop. Men det kan også for være en afklarende samtale. Det kan jeg anbefale, hvis du sælger noget, der er en større investering og som kræver mere forklaring og overvejelse.
Sørg for at du har afgrænset dig. En fejl jeg ser er, at der er for mange valgmuligheder i salget. Det kan være 2 forskellige produkter, for mange forskellige prismodeller, osv. Det gør salget mere komplekst, og det kan gøre din kampagne sværere at gennemføre med succes.
2. Så skal du beslutte hvad den værdiskabende del af kampagnen skal handle om.
En vigtig tommerfingerregel er, at der skal være en lige linje til det, du sælger. Det er afgørende for, at det salg du laver, kommer til at virke som en forlængelse af det gode indhold.
Som jeg har beskrevet ovenfor, så er den største fejl, jeg ser her, at der proppes for meget ind. Så vær varsom med det. Du ønsker at give præcis så meget, at din målgruppe kan se et resultat. Men også sådan, at de godt kan se, at de kan få mere, hvis de arbejder med dig i dit betalte tilbud.
Du kan vælge at levere dit værdiskabende indhold som mails, som et webinar, som videoer, eller som Facebook Live i en Facebookgruppe.
3. Nu begynder du på din kampagneplan
Før jeg går i gang med at producere selve indholdet, griber jeg altid fat i min kampagneplan her. For det er vigtigt, at du sikrer dig, at der er tid til at afvikle kampagnen i ro og mag.
Det vil sige, at din kampagneplanlægning har taget højde for, at der er nok tid til at invitere dit publikum til den værdiskabende del. Hvad du vælger her, afhænger af dine markedsføringskanaler. Og du skal sikre dig, at dit salg foregår i en fornuftig periode - afgrænset og helst ikke alt for lang.
Øvelsen her sikrer dig, at du har indregnet tid til at løbe kampagnen i gang. Og at du er forberedt på, hvordan eventuelle ferier eller arrangementer, passer ind i din kampagneplan.
Kampagneplanlægningen bliver din bedste ven i din kampagne
Jeg kan love dig, at den tid du bruger på at flytte rundt på tiden i din kalender, er godt givet ud. Når selve kampagnen går i gang, så vil du opleve, at det er en fest, at du har oversigten ved din side. Fidusen er, at god kampagneplanlægning betyder, at du kun skal gøre arbejdet én gang. Resten af tiden skal du bare eksekvere.
Rigtig god fornøjelse med din næste kampagne!