Enhver virksomhed har brug for en markedsføringsstrategi. Uanset om du ønsker at udvide din kundebase eller blot ønsker at holde trit med konkurrenterne, vil en gennemarbejdet markedsføringsstrategi hjælpe dig med at nå dine mål.

Det her skal du bruge en markedsføringsstrategi til

Din markedsføringsstrategi er dine pejlemærker i en verden med uanede muligheder. Du kan meget let blive både overvældet og forvirret over mulighederne.

  • Er det for eksempel det rigtige for dig, at være på TikTok?
  • Skal du poste hver dag eller hver uge på sociale medier?
  • Hvordan passer online produkter ind i dit marketing mix?

Uden en solid strategi risikerer du at gætte dig frem. Og du risikerer at bruge værdifuld tid helt forkert. Og du risikerer at spilde penge på tiltag, der slet ikke giver dig de resultater, du havde håbet på.

Så her er hvordan du udarbejder en effektiv online markedsføringsstrategi, der hjælper med at fremme dit brand, dit produkt eller din tjenesteydelse:

Trin 1: (Gen)besøg din målgruppe

Det første skridt i din markedsføringsstrategi er at tage din målgruppe op til fornyet overvejelse. Din målgruppe kan have ændret sig over de seneste år. Og det er kritisk, at du kender din målgruppe så indgående, at du ved, hvad de tænker, drømmer om og frygter. Du skal vide, hvad der rører sig i deres liv. Og hvilke problemer, der fylder mest for dem.

Når du kender til din målgruppes adfærd, kan du langt nemmere lave en markedsføringsstrategi, der benytter sig af de medier og midler, der bedst passer til dem. Og du kan finde frem til de rigtige budskaber, der vil tiltrække dem til dine produkter og ydelser.

Trin 2: (Gen)besøg dit overordnede budskab

Selvom det ofte er fristende at dykke ned i de små detaljer i din markedsføringsstrategi og brainstorme om, hvordan du kan tiltrække flere kunder, anbefaler jeg, at du først tager et skridt tilbage og genovervejer det centrale budskab, du ønsker at formidle.

Det er her, du skal identificere hvordan din målgruppe  opfatter dit brand, samt definere dit unikke salgsargument.

  • Hvad er det, der adskiller dig fra dine konkurrenter?
  • Hvad er dine kerneværdier og hvordan kommer de til udtryk i din markedsføring, på din hjemmeside, osv?
  • Hvad er din stemme og din personlighed, når du dukker op foran dit drømmepublikum? 

Det er vigtigt, at dit budskab er lysende klart, og at besøgende på din hjemmeside lynhurtigt forstår, hvad du tilbyder og til hvem.

Trin 3 - Fastsæt dine mål for din markedsføringsstrategi

Før du begynder at skrive din markedsføringsplan, er det vigtigt at sætte dine egne mål. Uden dine egne mål bliver din markedsføringsstrategi rodet og ufokuseret.

Denne proces bør være hurtig og relativt smertefri. Du kan tage udgangspunkt i følgende spørgsmål:

  • Hvordan vil jeg have min virksomhed til at se ud om 12 måneder?
  • Hvor stor en omsætning skal jeg have for at opnå dette?
  • Hvor mange klienter/kunder skal der til, for at jeg kan det omsætningsmål, jeg har?

Trin 4: Beslut dig for dine ydelser og produkter

Et vigtigt trin i din markedsføringsstrategi for din virksomhed, er at du har gjort dig helt klart, hvilke tjenester og produkter du vil tilbyde. Det er en god ide at finde regnemaskinen frem her, for du har brug for at kigge på, om din forretningsmodel hænger sammen.

Når du kigger på dine mål for din omsætning, som du fandt frem til i trin 4, hænger de så sammen med de produkter og ydelser, du tilbyder? Har du brug for at ændre på sammensætningen?

Læg også mærke til, om du falder i en meget almindelig fælde: Hvis du sælger al din tid 1-1, så du rent faktisk ikke har mulighed for at skalere ret meget. Er det tilfældet, kan du så introducere online produkter, gruppeforløb eller andet som et supplement? Er dine priser de rigtige?

Trin 5: Din plan for markedsføringen

Nu bør du have en overordnet ide om, hvilke produkter og ydelser, du skal satse på for at opnå dine mål. Og det er nu tid til at lægge dine aktiviteter ind i en plan.

Du kan læse meget mere her om, hvordan jeg anbefaler, at du arbejder med at planlægge din markedsføring med et simpelt planlægningsværktøj online.

Skab en effektiv online markedsføringsstrategi for at markedsføre dit brand, dit produkt eller din tjeneste

Som du kan se, er der relativt simple trin, der bygger oven på hinanden, når du vil skabe en vellykket online marketingstrategi. Har du ikke den systematik med dig, så risikerer du, at du skyder i blinde i din markedsføring. Jeg plejer at kalde det spredehagls-markedsføring. Du skyder i blinde og håber på, at noget af det virker.

Hvis du vil have mine øjne på de her trin i din virksomhed, så lad os tage en snak. Du er altid velkommen til at booke en uforpligtende afklarende samtale lige her

Måske er du også interesseret i:

Jeg hedder Lise Halskov og er indehaver af Online Haj.

Jeg er indehaver af Online Haj. Jeg hjælper dig, der er en ambitiøs indehaver eller ansat i en passionsdrevet virksomhed med at skrive konverterende tekster og at planlægge og eksekvere din markedsføring, så du bliver synlig overfor dine drømmekunder.

Og så du bruger din tid mest effektivt. Min hjælp til dig starter med, at vi to tager en snak.
Book din samtale her

>