Hvordan laver man et webinar? Det er det spørgsmål, jeg oftest hører fra mine kunder og læsere. Og fordi jeg er så kæmpe stor en fan af at holde webinar, og fordi så mange af mine kunder har stor succes med at holde webinar, så får du her den ultimative guide til, hvordan man laver et webinar.
Uden webinar ville jeg nemlig ikke have den forretning, jeg har i dag. Så enkelt kan det siges.
Fordi jeg dækker et stort område i artiklen her, har jeg lavet en indholdsfortegnelse til dig, så du hurtigt kan suse hen til det indhold, du har brug for. I artiklen får du svaret på:
- Hvorfor webinar er som en schweizerkniv
- Hvad er et webinar og hvad er forskellen mellem et webinar og et online møde?
- Hvem kan holde webinar
- Hvad holder de fleste tilbage fra at holde webinar?
- Skal jeg absolut sælge noget i webinaret og hvordan gør jeg det?
- Hvad kan et webinar handle om?
- Hvilken platform skal jeg vælge
- Hvilket udstyr har jeg brug for
- Konklusion: hvordan laver man et webinar?
Du kan også se og lytte dig til artiklen her - links til tools finder du længere nede i artiklen:
Hvis du ikke kan se videoen, hænger det sammen med de tilladelser, du har givet til cookies på min side. Du kan så se videoen på youtube her
Hvorfor webinar er som en Schweizerkniv
Webinar er fuldstændig ligesom hvis du investerede i en avanceret Schweizerkniv for din markedsføring.
Af alle de markedsføringskanaler, jeg kender, er webinar den eneste, hvor du kan:
- Tiltrække nye potentielle kunder, der ikke kender til dig i forvejen.
- Få din nyhedsbrevsliste til at vokse med deltagere, der er super interesserede i at høre fra dig
- Opbygge en relation og dermed skaffe dig superfans, der vil anbefale dig til andre og måske oven i købet vil blive dine kunder
- Demonstrere din viden i ro og mag i et rum, der ikke er klistret ind i forstyrrelser og med et publikum, der sidder klar til at lytte til dig
- Hvor du med sikkerhed og selvtillid kan præsentere dit budskab, undervise og sælge dine produkter og ydelser UDEN, at du kommer til at virke som en klam sælger-Helge
Derfor er webinarer altid en af de markedsføringskanaler, jeg beder mine kunder om at overveje i deres markedsføringsplanlægning, hvis det overhovedet er relevant for dem.
Hvad er et webinar?
(og hvad er forskellen mellem et webinar og et online møde)?
Et webinar kan du også sagtens kalde en online workshop, et online foredrag en online master class osv. Der er oven i købet nogen, der kalder det et online møde, og så opstår forvirringen.
Hvis du bliver i tvivl om de forskellige typer online arrangementer, så kan det være en god ide at kigge på, hvordan online møder og webinar adskiller sig. På den måde, kan du vælge, hvilket format, der passer til dit arrangement:
Et online møde er velegnet til mindre arrangementer. De er kendetegnet ved, at I som deltagende kan se hinanden. Alle har mulighed for at have lyd og video tændt. Og selvom du kan bede deltagerne om at slukke for både lyd og billede, så har du mindre kontrol med, hvem der taler og hvornår. Indkaldelsen foregår typisk ved, at du opretter et møde, hvor mødelinket (der er det samme for alle) fremgår. Og alle de inviterede kan se hinandens e-mail. Det er dermed bedst egnet til arrangementer, hvor deltagerlisten er kendt af alle de deltagende.
Et webinar er velegnet til både store og små arrangementer, hvor du vil have fuld kontrol med platformen. Du bestemmer alene, om det kun er dig og evt et par få andre, der har lyd og billede på. Du styrer, hvad der bliver delt, og du sætter dagsordenen.
Deltagelse foregår ved, at hver deltager tilmelder sig med sin e-mail og systemet genererer et individuelt link til hver enkelt. Dermed har du mulighed for at se statistik for deltagelse bagefter webinaret. Webinarer er geniale til mange forskellige typer arrangementer, og gør det let for de deltagende at være anonyme.
Hvem kan holde webinarer?
Det vil nok ikke komme bag på dig, at mit svar her er: Det kan alle!
Jeg ved godt, at du måske tænker: “Jamen, hvad skal jeg dog tale om?”
Så lad mig demonstrere for dig: Emnerne blandt de kunder, jeg har hjulpet med webinarer har et ret stort spænd.
Emnerne har været hjælpemidler til handicappede, hjælp til søgemaskineoptimering, tekstforfatning, LinkedIn markedsføring, søvn coaching, stress håndtering, SEO tips, sammenbragte familier og meget, meget mere.
Det vigtigste kriterium for, om du kan holde webinar er:
Ved du en masse om det, du sælger? Er der et marked for det, du sælger?
Hvis svaret er ja, så kan du også holde webinar. Det lover jeg dig.
Hvad holder de fleste tilbage fra at holde webinar?
Jamen, hvis webinarer er så god en ide, hvorfor holder alle det så ikke?
Du kan bare tage et kig ind i dig selv. For måske kan du genkende de her blokeringer:
- Tænk hvis nu jeg går i stå og kommer til at virke som en klovn...
- Det er garanteret super teknisk, og så er jeg stået af
- Jeg aner ikke, hvad jeg skal finde på at tale om i en hel time
- Hvad nu hvis der ikke er en eneste, der møder op?
- Jeg hader at se mig selv på video…
Du kan måske selv fortsætte listen. Sagen er, at jeg har hørt alle sammen før. Faktisk utallige gange. For det handler om frygten, vi alle har for at falde igennem.
Når noget er live, så er der også noget på spil. Vi får opfattelsen af, at det er liv eller død, at det hele skal være perfekt. I virkeligheden forholder det sig helt modsat. Der er en kæmpe overbærenhed i live formater, for dit publikum ved godt, at det ikke er alting, du har kontrol over.
Det jeg lærer mine kursister i mit onlinekusus, Kampagne Værkstedet, er at du kan holde dit webinar med sindsro, når:
- Du har nøje planlagt, hvad du vil sige i dit webinar. Det vil sige, at du har en god præsentation forberedt
- Du har mestret teknikken, der slet ikke er så svær, når det kommer til stykket
- Du har luget de værste forhindringer af vejen, før du overhovedet starter, så du med selvsikkerhed kan gå i gang
Når du er der, så kan jeg garantere dig for, at det at holde webinar pludselig bliver både super sjovt og nemt. Ja, nemt!
Skal jeg absolut sælge noget i mit webinar, og hvordan gør jeg det?
Det er en individuel vurdering, hvad du ønsker at bruge dit webinar til. Jeg bruger som oftest mine webinarer til at sælge noget, men altid med en grad af læring bygget ind i det.
Det gode webinar er kendetegnet ved, at du går derfra som deltager med en ny viden og inspiration og lyst til at købe noget for at få endnu mere af det gode indhold.
Jeg holder mange webinarer, hvor det eneste jeg “sælger” er en afklarende samtale med mig, som ikke koster noget. Det er en super god måde at sælge dyrere forløb på. Det vil sige, at i stedet for, at du taler stolpe op og stolpe ned om dit lange sparringsforløb, så sælger du konceptet om en afklarende samtale i stedet.
Et enkelt webinar på en time af den slags har for eksempel indbragt mig 40.000 kr.
Hvad kan et webinar handle om?
Vi har været lidt inde på det længere oppe i artiklen, men der er næsten ingen grænser. Den vigtigste huskeregel er, at dit emne skal være det første logiske skridt hen imod det, du gerne vil sælge.
Hvis du er helt blank på ideer, så har jeg lavet en guide med 57 webinar-ideer, som du kan downloade ganske gratis lige her:
Hvilken platform skal jeg vælge til at holde webinar?
En af de platforme, jeg anbefaler, er Demio. Det skyldes, at Demio er nem at sætte op, den er super driftssikker og har en ren og lækker brugerflade. Det er let at sætte både live webinarer og automatiserede webinarer op i systemet.
Har du brug for et system, hvor du 1) kan få hjælp på dansk og 2) også kan hoste alle dine videoer i en lækker brugerflade, så tjek danske TwentyThree ud. Brugerfladen er intuitiv, og du får masser af statistik at kigge på efter dit webinar. Og er du en af dem, der bruger Hubspot, så integrerer de smukt med dem. Tjek dem ud her.
Jeg har også kunder, der foretrækker Zoom Webinar, men ærlig talt: Når det kommer til at holde webinarer, hvor du vil sælge noget, så er Zoom klodset i forhold til at sætte både tilmeldingsside og reminder e-mails op. Du kan ikke oversætte alting, så du ender med en sær blanding af engelsk og dansk.
Det er tydeligvis et webinarmodul, der er bygget op over at stykke møde-software, og det gør markedsføringsdelen mere klodset. I min verden er Zoom super til møder, men webinarer kræver en mere professionel platform.
Hvilket udstyr kræver det at holde webinar?
Det smukke ved webinarer er, at du faktisk ikke har brug for meget udstyr. Det du skal have fokus på er:
- En computer med en ordentlig hukommelse (så den kan trække et live webinar)
- En god og hurtig internetforbindelse (skal du dele wifi med resten af familien eller kontoret, så bed alle om at afholde sig fra at streame film og spil, mens du er live)
- Et webkamera og evt en mikrofon: Det er sjældent at det indbyggede udstyr i computeren er godt nok. Jeg anbefaler altid et eksternt webkamera. Det jeg oftest anbefaler er:
Brioen har et indbygget lækkert lys, der får dig til at se strålende ud - billedet er super fint selv i mindre ideelle belysninger. En anden god ting ved Brio'en, at den også har indbygget mikrofon, der er ganske god. Og ellers kan du investere i en mikrofon også - den jeg bruger (som jeg også bruger til min podcast) er denne her:
Vil du investere i belysning, så er jeg rigtig tilfreds med mit ringlight. Mit er købt hos Amazon, men du kan nå et stykke vej med en mindre model, som denne her, og så køber du i stedet i en dansk butik:
Konklusion: hvordan laver man et webinar?
Den vigtigste læring her er øvelse. Jeg har selv afholdt mere end 250 webinarer i tidens løb, og så er det klart, at rutinen indfinder sig. Mindre kan sagtens gøre det - normalt er det de første par webinarer, der er de sværeste at få sat i søen.
Du kan vælge selv at prøve dig frem, men du kan også vælge at lade mig hjælpe dig.
Jeg har lavet et kursus, der giver dig svaret på, hvordan man laver et webinar. Det gør det så simpelt og ligetil som overhovedet muligt. Webinarer er blot en af de mange effektive kampagner, du kan afholde. Så jeg har samlet det hele inde i Kampagne Værkstedet.
Jeg forklarer trin for trin, hvordan du finder det rigtige emne, hvordan du bygger din præsentation op, hvordan du sætter det tekniske op, og hvordan du markedsfører det. Og så har jeg lavet en uundværlig tjekliste, som gør det til en no-brainer at gå live. Du kan oven i købet vælge en pakke, hvor du får min hjælp med i 2 timer.