Hvordan markedsføringsplanlægning er lig med fremtidssikring af din virksomhed

Lyder markedsføringsplanlægning som sådan noget, der kun er egnet for store, tunge virksomheder? Sådan nogle, der har masser af alvorlige medarbejdere i skjorter og jakker? Så tro om igen. 

Jeg ved godt, at det kan være fristende at falde i med et hurtigt og spontant opslag på Instagram eller Facebook, når du synes, der ikke er fart nok over feltet. For noget må der jo ske, ikke?

Problemet er bare, at det er en kortsigtet strategi for dig. 


markedsføringsplanlægning

Manglende planlægning af din markedsføring spænder rent faktisk ben for din mulighed for at drive en succesrig forretning. 

Måske kan du nikke genkendende til at:

  • Din markedsføring er sporadisk og præget af, at du i sidste øjeblik prøver at finde på noget for at få resultater.
  • Du føler dig presset, for din indsats fører ikke til den strøm af kunder, du både havde håbet på. Og som du ærlig talt har brug for i din forretning.
  • Markedsføring føles som en uendelig proces, der suger al tid, penge, kreativitet og lyst ud af dig. Samtidig med at det ikke virker som om, at det gør en forskel.
  • Hånden på hjertet, så har du ikke en decideret markedsføringsstrategi. Det hele virker ret forvirrende og overvældende.

Skal vi arbejde sammen?

Book en gratis, afklarende strategi samtale med mig her

Din mangel på markedsføringsplanlægning, er som at løbe i tungt sand

Jeg tror ikke, at der findes en værre følelse, end at du helt og aldeles mangler overblikket over din markedsføring. 

Det fylder rigtig meget, når du kan se, at du bruger en masse tid på din markedsføring. Alligevel er der ikke nok gang i de resultater, du havde håbet på.

Al den tid du lægger i det, kommer bare ikke igen. Det suger al din energi at blive ved med at prøve dig frem.

Faktisk er det mest en følelse af, at du løber i tungt sand, der tager pusten fra dig. Og lad mig gætte:

Hvis du kan genkende dig selv her, er du så også begyndt at stille spørgsmålstegn ved, om det er dig, der er noget galt med? Om du mon egentlig er egnet til at være selvstændig? Og om du overhovedet er dygtig nok?

markedsføringsplanlægning - tungt sand

Derfor har du ikke en markedsføringsplan

Lad mig tage endnu et gæt:

Den helt store grund til, at du ikke har fået lavet den helt skarpe markedsføringsplanlægning er: At det er lidt uklart, hvad den i grunden skal bestå af. 

Du kan selvfølgelig godt se, at det kunne være smart med en markedsføringsplan, men hvad skal indgå i den? Hvor mange elementer består den af? Hvor detaljeret skal sådan en plan være? 

Jeg gætter også på, at du har prøvet dig frem. Men i de perioder, hvor der ikke er nok kunder i din virksomhed, så har du også kunnet se, at det ikke var nok, det du gjorde. Også selvom du har brugt lang tid på det. 

For det store spørgsmål bliver ved med at melde sig. Hvordan i alverden kan du lavet en god og solid markedsføringsstrategi, der kan omformes til en håndgribelig markedsføringsplan?

Måske har du oven i købet tænkt, at du bare ikke er sådan én, der kan planlægge. For hvis du har forsøgt dig selv, så er planen endt med at ligge urørt nede i en skuffe. Og du er fortsat med at prøve dig lidt frem.  

Der er to klassiske misforståelser, der spænder ben for din markedsføringsplanlægning

Når jeg siger markedsføringsplanlægning, så får du mest lyst til at stikke af. For det lugter langt væk af de her to misforståelser, jeg møde rigtig ofte hos mine kunder. Måske kan du genkende dem.

Den første misforståelse handler om, at planlægning hæmmer din kreativitet. Altså som i:

"Når jeg laver en markedsføringsplan, så bliver det som en spændetrøje. Den vil betyde, at jeg ikke har mulighed for at udfolde min kreativitet."

Men hvad nu hvis jeg siger, at det forholder sig stik modsat?

Fun Fact!

Jeg kan garantere dig for, at hvis du ikke skaber plads til din kreativitet, så har den slet ikke mulighed for at udfolde sig. En rigtig god plan giver dig luft og overblik. Og det gør så, at du giver dig selv lov til at arbejde kreativt. 

Jeg kan ikke tænke kreativt uden et ordentligt overblik

Jeg ved ikke med dig. Jeg kan ikke tænke kreativt overhovedet, hvis min hjerne er fyldt med endeløse to-do lister. Og med følelsen af, at jeg er håbløst bagud. 

Den anden misforståelse, jeg ofte møder i mine mentorforløb er denne her:

"Planlægning tager en frygtelig masse tid, og så bliver det alligevel bare til en plan, jeg ikke følger"

Når du oplever, at din plan ikke giver dig mulighed for at udfolde dig spontant, så er det oftest fordi, du har fået lavet en plan, der slet ikke tilgodeser dig og din måde at arbejde på. Sådan kan det let gå, hvis du enten har fået lavet en plan, der er baseret på det, andre gør eller som ikke er tilpasset din situation og der, hvor du er lige nu. 

En god plan giver dig strukturen og friheden til at arbejde på den måde, der passer bedst til dig. Hvis din markedsføringsplanlægning oven i købet indeholder, at du arbejder med mere systematisk markedsføring, for eksempel i form af kampagner, så får du pludselig sat et system op, der giver dig et langt mere forudsigeligt resultat. 

Den form for planlægning af din markedsføring, som jeg arbejder med sammen med mine kunder, er den slags, som du kan kopiere og gentage, så du reelt laver arbejdet én gang men som du får udbyttet af igen og igen.

Det koster overskud - både i kr og mentalt - hvis du ikke planlægger din markedsføring

Prisen for ikke at have lavet den solide markedsføringsplan er for det første, at der ofte ikke kommer nok kunder ind i virksomheden. 

Og når du oplever det, så kommer usikkerheden om, hvor indtægten hver måned skal komme fra. Hvis din typiske reaktion på det er, at du igangsætter et hav af lappeløsninger, hvor du markedsfører lidt i alle retninger, så sidder du ligesom mange af de kunder, jeg hjælper: Du har et indtryk af at bruge timevis på din markedsføring men uden at se et tilsvarende afkast af indsatsen. Det er både ineffektivt og opslidende.

Derfor er din egen planlægning ikke helt lykkedes for dig

Jeg siger ikke, at markedsføringsplanlægning er let. Det har taget mig mange år at finjustere på min egen planlægning.

Det jeg hører fra de af mine kunder, der selv har forsøgt sig med en plan er, at det færdige resultat typisk lander i en af de her to kategorier:

markedsføringsplanlægning mangler
  1. 1
    Planen bliver alt for overfladisk, fordi du ikke har det fornødne overblik til at kunne se, hvad du har brug for at sætte i gang. Og så bliver planen så godt som umulig at følge, for den efterlader dig med flere spørgsmål end svar.
  2. 2
    Planen er så grundig, og så indviklet, at du bliver helt træt af bare at se på den. Og den er muligvis blevet så omfattende, at der ikke er en jordisk chance for, at du kan gennemføre den. 

Hvis en plan virker alt for kompleks, så virker det pludselig meget mere tiltalende slet ikke at gøre noget.

Og lige nøjagtigt det er farligt for din succes som selvstændig. 

Alternativet til en god markedsføringsplan er, at du bliver ved med at prøve dig frem.

Og at du planlægger dag for dag i stedet for at lave planlægningsarbejdet 1 gang og så nyde godt af det i lange perioder frem.

Den egentlige grund til, at det er en god idé at få hjælp til din markedsføringsplanlægning

Det virker bare uoverskueligt at finde ud af selv, og så bliver det lettere hele tiden at udskyde det. For hvor katten starter man henne?

Jeg kan fortælle dig, at jeg har mange års erfaring med, hvordan du gør.

Først og fremmest får vi kigget på din markedsføringsstrategi, så vi sammen kan vælge de kanaler, der er de rigtige for dig. Dernæst arbejder vi sammen på at prioritere både emner for og rækkefølgen af markedsføringen. Og så fin-planlægger vi både den generelle markedsføring OG kampagner. 

Det er den kombination, der gør, at vi sammen kan komme i mål dobbelt så hurtigt med din plan, som hvis du selv prøver dig frem. Jeg kigger på din specifikke situation, og så laver vi sammen en plan.

En markedsføringsplan, der tilgodeser din båndbredde, din situation og dit behov.

Min metode for din markedsføringsplanlægning:

Lise Halskov fra Online Haj

For mig starter det altid med en tur i helikopteren. Hvad er det, du gerne vil opnå? Hvad er den letteste og hurtigste vej derhen? Hvilke markedsføringskanaler er de rigtige for dig? 

(For nej - det er ikke sikkert, at det for os alle er Facebook).

Hvad skal der til for at du kommer i mål? Det er den overordnede strategi, som vi skal have styr på inden, at det giver mening at lave en plan.

Dernæst kommer den super vigtige, men ofte oversete øvelse: Vi prioriterer. Benhårdt. Vi slår ikke gode ideer ihjel her, men ofte lægger vi ideer op på det, jeg kalder den “virtuelle hylde”. Der ligger de og venter, indtil det er tid til dem. Og vi kan i mellemtiden fokusere på det, der vil give dig resultater her og nu.

Derefter går vi i detaljen med den ene ting, vi har valgt, som først skal på plads. Vi sætter en tidsramme, vi aftaler de enkelte steps og vi lægger det hele ind i en plan tilrettet din virkelighed.

Når vi er færdige, står du med en plan, du kan implementere med det samme. Og planen viser dig dag for dag, hvad du skal gøre for at nå dit mål.

Mine mentorforløb er en genvej til at du får planlagt din markedsføring

Jeg har indrettet mine mentorforløb på netop denne her form for planlægning af din markedsføring. 

Det første logiske skridt for dig, der også gerne vil sidde med en god markedsføringsplan i hånden er, at vi to starter med en helt uforpligtende snak. Du har mulighed for hoppe ind i min kalender, booke et tidspunkt, der passer dig, og så ringer jeg dig op på det aftalte tidspunkt.

I samtalen tager vi en snak om dine udfordringer, og så finder vi ud af, om et af mine mentorforløb er et godt match for et samarbejde. Det eneste, du sætter på spil, er 30 minutter i telefonen! Skal vi to tage en snak?

Book din uforpligtende samtale her

Få en skræddersyet tjekliste der fortæller dig, hvor dit fokus skal ligge i din markedsføring. Det koster ikke noget.

>