Stritter dit hår også i alle retninger ved tanken om, at du skal være til stede på alle markedsføringskanaler? Og bliver du træt helt ned i tæerne ved tanken om alle de timer, du skal bruge (og måske allerede bruger) på at scrolle rundt på Facebook og Instagram, uden at du egentlig har fået noget ud af det?
Jeg hører dig.
Sociale medier er fantastiske som markedsføringskanaler, men kun hvis du bruger dem rigtigt. Så lad os tage et kig på dine muligheder. Og på, hvordan du vælger de medier ud, som kan gavne din virksomhed på både kort og lang sigt.
Valg af markedsføringskanaler starter altid med en tur i helikopteren i din virksomhed
Før du kan vælge de rigtige markedsføringskanaler ud, er du nødt til at have en markedsføringsstrategi. Du er nødt til at tage en tur op i helikopteren og se på, hvad det i grunden er, du ønsker at opnå.
Nogle af de spørgsmål, du kan stille dig selv er:
Før du har et klart svar på de spørgsmål, så vil du sjældent ramme plet. Ikke når du begynder at kigge på, hvilke markedsføringskanaler, du skal satse på. Og senere hen, hvilket indhold, du skal producere til de forskellige kanaler.
Tænk lige på, hvad din målgruppe laver på de forskellige markedsføringskanaler
Når du har overvejet, hvor du bedst møder din målgruppe, så tænk lige engang på, hvad de foretager sig der.
Og hvad der gør, at de er der.
Fun Fact!
Sandheden er, at ingen ret ofte er på sociale medier for at blive solgt til. Det betyder omvendt ikke, at det er umuligt at sælge dine produkter og ydelser på de forskellige markedsføringskanaler.
Hvis du altså gør det på en måde, der giver mening for din målgruppe.
Med andre ord, så skal du forstå din kundes købsrejse.
Den mest udbredte misforståelse, jeg møder i forhold til markedsføringskanaler
Der hvor kæden ofte hopper af, er når du ikke tager højde for din kundes beslutningsrejse eller købsrejse, som den også hedder. Det vil sige den proces, vi alle går igennem, når vi skal beslutte, om vi ønsker at købe noget eller ej.
Den er altså super vigtig at forstå. Hvis du rammer din målgruppe på et skævt tidspunkt i deres købsrejse, så rammer du helt forbi. Lad mig forklare med et eksempel:
Lad os sige, at du er terapeut, og din målgruppe er fraskilte mødre. Du sælger et online kursus til 4000 kr. Nu indrykker du så en Facebook-annonce, hvor du glad fortæller om dit super gode kursus. Du bruger en del penge på annoncen, men ingen køber.
Er det en dårlig annonce?
Er det et dårligt kursus?
Nej da, men du er kommet til at lave det, jeg kalder en jack-in-the-box overfor dit publikum.
Forestil dig, at du som privatperson sidder stille og roligt og scroller ned igennem Facebook.
Du kigger lidt på venindens opslag om konfirmation, ryster på hovedet af en nyhedshistorie.
Pludselig kommer der en annonce fra et menneske, du aldrig i dit liv har hørt om.
Og budskabet er, at du skal hoste op med 4.000 kr til et kursus.
Det er meget lidt sandsynligt, at du ender med at købe - også selvom det kursus muligvis er lige nøjagtigt det, du har allermest brug for.
Men det er ramt forkert i forhold til din købsrejse. Jo dyrere et produkt, jo mere kan du regne med, at din målgruppe køber fra dem, de kender, og dem de har tillid til.
Dit valg af markedsføringskanaler skal handle om at tiltrække din ideelle målgruppe
Hvis du vil undgå at være trolden i æsken for din målgruppe, så skal du arbejde med at lave markedsføring, der tiltrækker de helt rigtige i din virksomhed. I min verden er det vigtigere at fokusere på end bare kanalen. For har du styr på hvem, du vil tiltrække, og med hvad, så falder kanalerne meget lettere i hak.
Det indhold, du skal bruge for at tiltrække din målgruppe, er indhold, der skal begejstre, uddanne og skabe tillid.
Lad mig give dig nogle eksempler:
1. Webinarer er effektive til at tiltrække din drømme målgruppe
Den første på listen bliver nødt til at være webinar. Et webinar, eller et onlineforedrag, en online workshop, eller hvad du ønsker at kalde det. Webinarer er det, jeg betegner som en markedsførings schweitzerkniv.
Du er nemlig i et webinar i stand til at få nye læsere på nyhedsbreve, når de tilmelder sig. Du har en time til i ro og mag at undervise i dit emne. Du skaber relation. Du demonstrerer din viden. Du skaber dermed autoritet. Og som rosinen i pølseenden, har du mulighed for at sælge dine produkter og ydelser på en autentisk måde.
Min forretning er i stor stil opbygget ved hjælp af webinarer. Efter selv at have afholdt mere end 250 af dem, har jeg forfinet teknikken så meget, at der er kommet et meget populært kursus ud af det. Du kan tilmelde dig Bliv en Haj til Webinar her.
Når jeg holder webinarer, så ligger mit fokus på at markedsføre deltagelse i webinaret, og så finder salget sted i selve webinaret og i de efterfølgende e-mails. Det vil sige med respekt for mine kunders købsrejse.
2. Lige nu er Facebookgrupper effektive alt efter din virksomhed og din målgruppe
Facebookgrupper: Facebook er en platform, der ændrer sig kontinuerligt. Det eneste der ligger helt fast er, at når du er virksomhed, er der ganske få ting, der giver synlighed, uden at du skal betale for det.
Det er dog værd at notere, at Facebook i de senere år har fokuseret meget på, at det de belønner er engagement. Det vil sige, at det du deler, bliver liket, kommenteret og delt.
Et rigtig godt sted at opnå det er i Facebookgrupper. Du kan skabe grupper, der samler dit publikum i et fællesskab omkring et emne, der er relateret til det, du sælger. Jeg har for eksempel en Facebookgruppe, der hedder Få flere kunder med Lise Halskov. I den laver jeg jævnligt gratis træning og giver gode tilbud til dem, der deltager.
3. Hold øje med nye features på for eksempel Instagram, når du skal vælge markedsføringskanaler
Instagram Filmruller (eller reels, som de hedder på engelsk) er lige nu værd at holde øje med. Det gælder i det hele taget, når den markedsføringskanal, du har valgt, ruller nye features ud.
For når noget er nyt, er der stor sandsynlighed for, at den nye feature får mere synlighed af mediet. Ganske enkelt fordi, så er der større mulighed for, at det bliver brugt af brugerne.
For ikke længe siden, rullede Instagram de her små, lige nu 15 sekunders film ud. Det er ud fra et koncept a la Tik Tok, hvor du fortæller en ultra kort historie på 15 sekunder. I USA er den allerede udvidet til 30 sekunder, så det kommer nok til Danmark også.
Du vil opdage, at hvis du kaster dig ud i det og prøver at lege med de små filmstumper, så får du en masse masse synlighed forærende. Jeg kan konstatere, at mine små filmruller får op til 8-10 gange så mange visninger som mine almindelige opslag. Uden at der er tale om stor kunst. Hvis du vil følge mig på Instagram, så klik her.
Sådan udvælger du de rigtige markedsføringskanaler for dig
Det her er blot 3 eksempler på markedsføringskanaler, der udført rigtigt vil hjælpe dig til mere synlighed overfor din målgruppe.
Men det er først, når du arbejder dit valg af kanaler ind i din markedsføringsplanlægning, at du virkelig vil se resultater. For så vil dit medievalg være styret af en fast strategi i stedet for at være præget af tilfældighed, som så sker for mange.
I mine mentorforløb arbejder jeg målbevidst med, hvordan vi sammen kan prioritere og udvælge din indsats, så dit valg af markedsføringskanaler giver mening for dig. Hvis du også ønsker at tage en snak, om det er det, du har brug for, så benyt dig af mit tilbud om en gratis, afklarende samtale.
Det foregår ved, at du finder en dato i min kalender, der passer dig, og så ringer jeg dig op på det aftalte tidspunkt. I samtalen vender vi, hvad jeg ville fokusere på, hvis jeg skulle råde dig, og så tager vi en snak om, hvilken en af mine mentorforløb, der ville være det rigtige for dig.