algoritmen på sociale medier

Algoritmer på sociale medier er både udskældte og omgærdet af en vis mystik. For hvad er det for noget. Hvad er overhovedet algoritmer og hvorfor har vi dem? Og hvad betyder det for din markedsføring?

Først lidt facts om algoritmer og sociale medier

Lad os starte med en definition af, hvad algoritmer er for en størrelse

Algoritmer er en slags formel, som hver enkelt sociale medie har iværksat for at sortere i det indhold, brugerne bliver præsenteret for

Det du skal vide om algoritmer er, at vi et langt stykke af vejen gætter os frem. Det er ret sjældent, at medierne selv rykker ud med, hvad der gælder for deres algoritmer, men der er fællestræk.

Og bare for at rydde den af vejen - algoritmerne er der allermest for brugernes skyld. Hvis vi så vores feed helt ufiltreret, så ville vi drukne i ligegyldigt indhold. Det ved de sociale medier. Og hvis brugerne ikke kan lide oplevelsen, så smutter de. Og smutter brugerne, så smutter også muligheden for, at de kan annonceres til, og så smutter indtjeningen for det sociale medie.

I august 2022 oplevede vi et glitch i Facebooks algoritme, der betød, at den var mere eller mindre ude af drift et par timer en formiddag. Det gav 

I august 2022 oplevede vi et glitch i Facebooks algoritme, der betød, at den var mere eller mindre ude af drift et par timer en formiddag. Det gav en højst kaotisk oplevelse af feedet, der var oversvømmet af ligegyldige opslag. Hvis du for eksempel, som jeg, fulgte et par navne med mange følgere, så blev du præsenteret for kilometervis af kommentarer på den persons side. Helt ufiltreret.

Det gav et tydeligt indtryk af, at uden algoritmen, så ville det blive ret uoverskueligt på de sociale medier.

Du kan læse mere om det i artiklen her fra The Independent

Hvad betyder algoritmer for dig som virksomhed?

Engang var sociale medier et sted, hvor indlæg blev præsenteret i kronologisk rækkefølge. Brugere så opdateringer fra dem, de fulgte, i den rækkefølge, de blev delt. Men i takt med platformenes voksende kompleksitet har algoritmer overtaget den funktion.

Algoritmer bruger data som brugeradfærd, interesser og engagement til at bestemme, hvilket indhold der skal vises øverst i folks feeds.

Det er også det, der "går ud over" dig, der er på sociale medier som virksomhed.

Sagen er den, at vi som virksomheder ofte er ret flittige med at poste indhold. Uden algoritmen ville brugerne dermed blive bombarderet med indhold næsten udelukkende fra virksomheder. Og derfor indførte mange af de sociale medier den praksis, at du får meget lidt organisk synlighed som virksomhed. Med andre ord:

Vil du have mere synlighed, så må du have penge op af lommen og annoncere

Omvendt har vi så nu den lidt bizarre situation, at Facebook har så mange annoncører, at de ganske enkelt løber tør for reklameplads. Så der er stadig rigtig mange opslag fra virksomheder, men de er markeret som reklame, og de giver penge i kassen hos de sociale medier.

Hvordan du kan arbejde med algoritmer på sociale medier

Uanset om du prøver dig frem med organisk indhold (altså det, du ikke betaler for) eller om du benytter dig af annoncer, så er du stadig underlagt algoritmen.

Det vil sige, at hvis du laver kedeligt indhold, der ikke giver nogle reaktioner fra din målgruppe, så vil det klare sig dårligt. Uanset om du betaler eller ej.

Desuden er vi også nødt til at tage det stigende brug af kunstig intelligens med i ligningen. Det er meget nemt nu at sprøjte indhold ud. Lidt for nemt. Og vi vil i stigende grad kunne se det på mængden af indhold, vi bliver præsenteret for.

Faren er, at vores mulige kunder bliver overvældede. Og at de drukner i mængder af indhold, der måske ikke er forkert. Men som heller ikke har meget nerve eller personlighed.

Derfor er dit bedste våben her autenticitet.

Hvordan autenticitet udnytter algoritmer på sociale medier

Hvis du vil benytte dig af det, algoritmen giver dig af muligheder, så skal du skabe relation. Du skal skabe engagement. Du skal få dine følgere til at få lyst til at se dit indhold.

Det bedste (og faktisk det nemmeste) indhold, der opfylder det, er video og live formater.

Og før du løber skrigende hen og begraver dig selv i puder i sofaen, så hør lige her:

På video kan jeg opleve dig (eller dine medarbejdere)

Jeg kan se og høre, hvad I har på hjerte.

Jeg kan få en bid af jeres viden.

Jeg kan få en relation til jer.

Og så er der den fordel, at alle de sociale medier (måske på nær LinkedIn) har meldt ud, at de prioriterer video og live udsendelser højt. Kig bare på dit eget feed på både Instagram og Facebook, og læg mærke til, hvor mange videoer, du bliver præsenteret for.

Det er tydeligt allerede, hvis du for eksempel kører Facebook annoncer. Billedformaterne klarer sig ok, men hver eneste gang, jeg kører annoncer, så vinder de små videoer. 

Mit bedste råd til dig i forhold til algoritmer på sociale medier

Hvis du vil have en chance for at gøre dig synlig, så benyt dig af levende billeder.

Det kan være reels eller det kan være korte videoer, du uploader. Og benyt dig af, at du får lidt forærende i form af synlighed simpelthen fordi, du lettere skaber engagementet med dit publikum.

Sørg for, at det er indhold, der oprigtigt skaber værdi for dine følgere. Taler du mest om jer og jeres produkter, så risikerer du, at du slet ikke får nogen opmærksomhed. Dyk ned i dine kunders købsrejse og lav indhold, der matcher deres adfærd, for så er du på rette spor.

Og kører du fast, så husk at du altid er velkommen til at booke en afklarende samtale med mig

Måske er du også interesseret i:

Jeg hedder Lise Halskov og er indehaver af Online Haj.

Jeg er indehaver af Online Haj. Jeg hjælper dig, der er en ambitiøs indehaver eller ansat i en passionsdrevet virksomhed med at skrive konverterende tekster og at planlægge og eksekvere din markedsføring, så du bliver synlig overfor dine drømmekunder.

Og så du bruger din tid mest effektivt. Min hjælp til dig starter med, at vi to tager en snak.
Book din samtale her

>