Anmeldelse af ConvertKit

Jeg kender efterhånden ConvertKit som min egen inderlomme, så jeg tænkte, at tiden er kommet til en anmeldelse af ConvertKit.

(Fun fact: Jeg har bem√¶rket, at flere kalder toolet for  ConverterKit - det er ikke helt korrekt, men det skal ikke skille os ad!)

Jeg har tidligere beskrevet, hvorfor jeg i sin tid skiftede fra MailChimp til ConvertKit. Her får du en ærlig beskrivelse af, hvad jeg synes er godt, og hvad, jeg godt kunne tænke mig, kunne forbedres. Så kan du selv vurdere, om ConvertKit er noget for dig.

Hvad er ConvertKit?

ConvertKit er et e-mail markedsf√łrings-system, hvor indsamler og opbevarer alle e-mails p√• dit nyhedsbrev. Og hvor du udsender manuelle s√•vel som automatiserede e-mails fra. De har ogs√• udvidet tool'et til, at du i virkeligheden kan oprette og s√¶lge digitale produkter. Den del har jeg slet ikke brugt, da alle mine digitale produkter og betaling sker gennem Simplero.

Når det er på plads, så lad os komme i gang.

Anmeldelse af ConvertKit

Jeg har opdelt min anmeldelse i flere dele. Jeg vil kigge på funktioner og brugervenlighed, pris og en opsummering af fordele og ulemper.

Funktionerne i ConvertKit

Tags og segmenter g√łr det simpelt

ConvertKit baserer sig ikke p√• grupper som for eksempel b√•de MailChimp og Mailerlite g√łr. Alle l√¶sere bliver organiseret via tags, der kan samles i forskellige segmenter. Det er s√•re simpelt og meget let at overskue synes jeg.

Eksempel: Når jeg holder et webinar, laver jeg typisk minimum 2 tags: Et der omfatter dem, der tilmelder sig via tilmeldingssiden. Og et der omfatter læsere, der tilmelder sig. Det giver mig et hurtigt overblik over, hvor mine tilmeldte kommer fra. Jeg laver så typisk et segment, der lægger de to tags sammen, så jeg altid har overblik over, hvor mange der var tilmeldt hvert event.

Det eneste minus ved tags er, at listen (i hvert fald for mig) efterh√•nden er super lang. Det ville v√¶re sk√łnt at kunne arkivere nogle tags, n√•r de ikke l√¶ngere er aktuelle. Jeg kan slette dem, men s√• forsvinder historikken.

Hver eneste l√¶ser har dermed en historik, hvor du pr√¶cis kan se, hvilke e-mails de har √•bnet, hvilke tags de har og hvilke segmenter, de tilh√łrer.

Anmeldelse af ConvertKit - tags

Jeg har koblet mine produkter fra Simplero sammen med ConvertKit via Zapier. Det betyder, at jeg kan segmentere i ConvertKit, s√• jeg for eksempel frasorterer dem, der allerede har k√łbt et produkt i mine mails. Jeg m√• dog sige, at det ikke er 100% pr√¶cist - specielt for medlemmer - men det er dog bedre end at skulle g√łre det manuelt. Og jeg tror snarere at det er et Zapier problem og ikke et ConvertKit problem.

E-mail skabeloner der er simple

I starten var der slet ikke nogle skabeloner at hente i ConvertKit. Deres grundholdning er, at jo simplere e-mail, du k√łrer med, jo bedre undg√•r du spamfiltrene. Det princip mener jeg, at de har ret i. 

De har dog valgt at give mulighed for et par skabeloner med lidt mere variation, sikkert i erkendelse af, at der var en eftersp√łrgsel. Lige nu k√łrer jeg selv med en helt simpel skabelon med mit logo foroven og en kort beskrivelse i bunden af alle mails. Den kan du se her:

Anmeldelse af ConvertKit - skabelon
Visuelle automatiseringer og regler

ConvertKit har 2 forskellige måder at automatisere. Du kan lave visuelle automatiseringer, og du kan lave regler.

Visuelle automatiseringer fungerer s√•dan, at du ops√¶tter et lille beslutningstr√¶, hvor du outliner de handlinger, du √łnsker skal ske. Det er der mange andre systemer, der har nu, men ConvertKit har haft det lige fra starten. Det er nemt, og det er intuitivt.

Anmeldelse af ConvertKit - visuelle automations

Regler er til gengæld handlinger baseret på: Hvis dette sker, så lad dette her ske... Det bruger jeg for eksempel til, at i stedet for at sende mine læsere til en tilmeldingsside, så sender jeg dem direkte til takkesiden, og fortæller systemet, at de skal have et tag som tilmeldte, og at en e-mail sekvens går i gang. Det kan lyde som en ligegyldig ting. Det betyder dog, at mine læsere slipper for at tilmelde sig ting flere gange. De er jo allerede læsere, men jeg vil gerne holde styr på, hvad de er tilmeldt.

Det kan se sådan her ud:

Anmeldelse af ConvertKit - regler
Forms og landing pages

Alt efter hvordan du arbejder med din lead generering, kan du opsætte forms og landing pages. Jeg bruger ikke landing pages i ConvertKit - alle mine landing pages bor i WordPress, så jeg får trafikken derind.

Til mine tilmeldingsboks og knapper bruger jeg Thrive Leads i WordPress, så for at få dem til at virke, opretter jeg en form for hver tilmelding, jeg har brug for.

Det tager lige et par gange at f√• overblik over, men n√•r du f√łrst har pr√łvet det, g√•r det lynhurtigt med at oprette de n√¶ste gange.

Statistik og overblik

Udover at du selvf√łlgelig for hver mail kan se √•bningsrater, klikrater, osv, s√• f√•r du p√• forsiden et dash board, der giver dig overblikket over dine tal.

For eksempel synes jeg, at det er sp√¶ndende at se en kurve for, hvor engagerede l√¶serne er. Jeg kan for eksempel se, at lige nu er der en stigning i dem, der kun f√•r 1 stjerne - det vil sige, at de ikke er ret engagerede. Mit g√¶t er, at jeg har k√łrt en r√¶kke lead annoncer p√• Facebook, og der er en risiko for, at de e-mails ikke er s√• kvalificerede.

Jeg kan dog også se, at hovedparten af min liste åbner og klikker på mine mails. Jeg rydder på baggrund af kurven op i jævne mellemrum. Bliver mængden af læsere, der ikke åbner eller klikker for stor, så skal de luges ud.

Anmeldelse af ConvertKit - user scoring

Prisen på ConvertKit

ConvertKit har et gratis startabonnement, men i min optik er det ikke s√¶rlig v√¶rdifuldt. Der f√łlger nemlig ikke automatiserede mails med, og dem har du i h√łj grad brug for som ny i e-mail markedsf√łring. L√¶s i stedet mine anbefalinger her, hvor jeg skriver om, hvordan du v√¶lger nyhedsbrev program.

Jeg har selv det abonnement, der hedder Creator. Det koster 25$ pr m√•ned for de f√łrste 1000 l√¶sere og 41$ optil 3000 l√¶sere.

Opsummering af min anmeldelse af ConvertKit

Samlet set er jeg utrolig tilfreds med ConvertKit. Du vil måske have bemærket, at ordene nemt og enkelt går igen i min anmeldelse af ConvertKit. Og det opsummerer meget godt, hvad jeg synes er alfa og omega for et online tool. Det er avanceret nok til manges behov, men det er samtidig let at bruge.

Men lad os kigge på de samlede fordele og ulemper:

Fordele

  • Tags og segmenter g√łr det let og overskueligt at arbejde med at segmentere din liste
  • Den visuelle automatisering er overskuelig og intuitiv
  • 1-click tilmeldinger er smart, s√• dine l√¶sere kan blive tilmeldt nye events og freebies med et enkelt klik
  • Jeg oplever prisen som fair p√• et solidt system med en god support

Ulemper

  • Listen over tags bliver let utrolig lang og dermed lidt b√łvlet at finde rundt i. Det stiller krav til at du er god til at navngive dine ting
  • Hvis du er til fancy layout p√• dine e-mails, s√• f√•r du nok sved p√• panden her, med mindre du bare kopierer HTML kode fra et andet system
  • Gratis versionen er ikke s√• meget v√¶rd, fordi den ikke indeholder automatiserede mails

Konklusion

Jeg kan varmt anbefale ConvertKit, hvis du arbejder seri√łst med din e-mail markedsf√łring. Har du brug for virkelig avancerede systemer, s√• skal du nok op i en dyrere liga som for eksempel Campaign Monitor, Hubspot eller lignende. For langt de fleste coaches og behandlere, er det dog ligesom at skyde gr√•spurve med kanoner. 


NB: Bemærk, at mit link til ConvertKit er et affiliate link. Det kan du læse mere om her.


Jeg hedder Lise Halskov og er indehaver af Online Haj.

Jeg er business coach og mentor og hj√¶lper dig, der har ansvaret for din egen eller din virksomheds markedsf√łring med at v√¶lge den rigtige strategi, f√• den planlagt og udf√łrt, s√• du f√•r allermest ud af den tid, du bruger p√• din markedsf√łring.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>