Jeg kender efterhånden ConvertKit som min egen inderlomme, så jeg tænkte, at tiden er kommet til en anmeldelse af ConvertKit.
(Fun fact: Jeg har bemærket, at flere kalder toolet for ConverterKit - det er ikke helt korrekt, men det skal ikke skille os ad!)
Jeg har tidligere beskrevet, hvorfor jeg i sin tid skiftede fra MailChimp til ConvertKit. Her får du en ærlig beskrivelse af, hvad jeg synes er godt, og hvad, jeg godt kunne tænke mig, kunne forbedres. Så kan du selv vurdere, om ConvertKit er noget for dig.
Hvad er ConvertKit?
ConvertKit er et e-mail markedsførings-system, hvor indsamler og opbevarer alle e-mails på dit nyhedsbrev. Og hvor du udsender manuelle såvel som automatiserede e-mails fra. De har også udvidet tool'et til, at du i virkeligheden kan oprette og sælge digitale produkter. Den del har jeg slet ikke brugt, da alle mine digitale produkter og betaling sker gennem Simplero.
Når det er på plads, så lad os komme i gang.
Anmeldelse af ConvertKit
Jeg har opdelt min anmeldelse i flere dele. Jeg vil kigge på funktioner og brugervenlighed, pris og en opsummering af fordele og ulemper.
Funktionerne i ConvertKit
Tags og segmenter gør det simpelt
ConvertKit baserer sig ikke på grupper som for eksempel både MailChimp og Mailerlite gør. Alle læsere bliver organiseret via tags, der kan samles i forskellige segmenter. Det er såre simpelt og meget let at overskue synes jeg.
Eksempel: Når jeg holder et webinar, laver jeg typisk minimum 2 tags: Et der omfatter dem, der tilmelder sig via tilmeldingssiden. Og et der omfatter læsere, der tilmelder sig. Det giver mig et hurtigt overblik over, hvor mine tilmeldte kommer fra. Jeg laver så typisk et segment, der lægger de to tags sammen, så jeg altid har overblik over, hvor mange der var tilmeldt hvert event.
Det eneste minus ved tags er, at listen (i hvert fald for mig) efterhånden er super lang. Det ville være skønt at kunne arkivere nogle tags, når de ikke længere er aktuelle. Jeg kan slette dem, men så forsvinder historikken.
Hver eneste læser har dermed en historik, hvor du præcis kan se, hvilke e-mails de har åbnet, hvilke tags de har og hvilke segmenter, de tilhører.
Jeg har koblet mine produkter fra Simplero sammen med ConvertKit via Zapier. Det betyder, at jeg kan segmentere i ConvertKit, så jeg for eksempel frasorterer dem, der allerede har købt et produkt i mine mails. Jeg må dog sige, at det ikke er 100% præcist - specielt for medlemmer - men det er dog bedre end at skulle gøre det manuelt. Og jeg tror snarere at det er et Zapier problem og ikke et ConvertKit problem.
E-mail skabeloner der er simple
I starten var der slet ikke nogle skabeloner at hente i ConvertKit. Deres grundholdning er, at jo simplere e-mail, du kører med, jo bedre undgår du spamfiltrene. Det princip mener jeg, at de har ret i.
De har dog valgt at give mulighed for et par skabeloner med lidt mere variation, sikkert i erkendelse af, at der var en efterspørgsel. Lige nu kører jeg selv med en helt simpel skabelon med mit logo foroven og en kort beskrivelse i bunden af alle mails. Den kan du se her:
Visuelle automatiseringer og regler
ConvertKit har 2 forskellige måder at automatisere. Du kan lave visuelle automatiseringer, og du kan lave regler.
Visuelle automatiseringer fungerer sådan, at du opsætter et lille beslutningstræ, hvor du outliner de handlinger, du ønsker skal ske. Det er der mange andre systemer, der har nu, men ConvertKit har haft det lige fra starten. Det er nemt, og det er intuitivt.
Regler er til gengæld handlinger baseret på: Hvis dette sker, så lad dette her ske... Det bruger jeg for eksempel til, at i stedet for at sende mine læsere til en tilmeldingsside, så sender jeg dem direkte til takkesiden, og fortæller systemet, at de skal have et tag som tilmeldte, og at en e-mail sekvens går i gang. Det kan lyde som en ligegyldig ting. Det betyder dog, at mine læsere slipper for at tilmelde sig ting flere gange. De er jo allerede læsere, men jeg vil gerne holde styr på, hvad de er tilmeldt.
Det kan se sådan her ud:
Forms og landing pages
Alt efter hvordan du arbejder med din lead generering, kan du opsætte forms og landing pages. Jeg bruger ikke landing pages i ConvertKit - alle mine landing pages bor i WordPress, så jeg får trafikken derind.
Til mine tilmeldingsboks og knapper bruger jeg Thrive Leads i WordPress, så for at få dem til at virke, opretter jeg en form for hver tilmelding, jeg har brug for.
Det tager lige et par gange at få overblik over, men når du først har prøvet det, går det lynhurtigt med at oprette de næste gange.
Statistik og overblik
Udover at du selvfølgelig for hver mail kan se åbningsrater, klikrater, osv, så får du på forsiden et dash board, der giver dig overblikket over dine tal.
For eksempel synes jeg, at det er spændende at se en kurve for, hvor engagerede læserne er. Jeg kan for eksempel se, at lige nu er der en stigning i dem, der kun får 1 stjerne - det vil sige, at de ikke er ret engagerede. Mit gæt er, at jeg har kørt en række lead annoncer på Facebook, og der er en risiko for, at de e-mails ikke er så kvalificerede.
Jeg kan dog også se, at hovedparten af min liste åbner og klikker på mine mails. Jeg rydder på baggrund af kurven op i jævne mellemrum. Bliver mængden af læsere, der ikke åbner eller klikker for stor, så skal de luges ud.
Prisen på ConvertKit
ConvertKit har et gratis startabonnement, men i min optik er det ikke særlig værdifuldt. Der følger nemlig ikke automatiserede mails med, og dem har du i høj grad brug for som ny i e-mail markedsføring. Læs i stedet mine anbefalinger her, hvor jeg skriver om, hvordan du vælger nyhedsbrev program.
Jeg har selv det abonnement, der hedder Creator. Det koster 25$ pr måned for de første 1000 læsere og 41$ optil 3000 læsere.
Opsummering af min anmeldelse af ConvertKit
Samlet set er jeg utrolig tilfreds med ConvertKit. Du vil måske have bemærket, at ordene nemt og enkelt går igen i min anmeldelse af ConvertKit. Og det opsummerer meget godt, hvad jeg synes er alfa og omega for et online tool. Det er avanceret nok til manges behov, men det er samtidig let at bruge.
Men lad os kigge på de samlede fordele og ulemper:
Fordele
Ulemper
Konklusion
Jeg kan varmt anbefale ConvertKit, hvis du arbejder seriøst med din e-mail markedsføring. Har du brug for virkelig avancerede systemer, så skal du nok op i en dyrere liga som for eksempel Campaign Monitor, Hubspot eller lignende. For langt de fleste coaches og behandlere, er det dog ligesom at skyde gråspurve med kanoner.
NB: Bemærk, at mit link til ConvertKit er et affiliate link. Det kan du læse mere om her.