rådgivning i online markedsføring

Hvordan får du den bedste rådgivning i online markedsføring? Det vil jeg give dig nogle gode råd til i denne her artikel.

God rådgivning kan være det, der for alvor rykker for dig i din online markedsføring. Det kan være skubbet, der lige giver dig de ekstra knapper at skrue på. Men jeg hører desværre også om samarbejder, der ikke fungerer optimalt. Det kan i de fleste tilfælde forebygges.

Så hvad skal du kigge på, for at få den bedste rådgivning i online markedsføring?

Det handler allermest om at lave forventningsafstemning. Når jeg ser samarbejder, der ikke helt har fungeret efter hensigten, så er det ofte fordi, forventningen til forløbet ikke har været stemt ordentligt af.

Jeg talte for nyligt med en selvstændig, der havde investeret i det, hun troede var 1-1 coaching. I stedet viste det sig at være en hel del online videoer. Så hun havde i virkeligheden investeret i viden pakket i videoer og ikke det personlige forløb, hun havde forventet. Indholdt kan være nok så godt. Havde hun imidlertid forventet noget andet, så bliver det samarbejde aldrig en succes.

Jeg vil opfordre dig til at stille nogle betingelser op, før du beslutter, hvem der skal hjælpe dig med din markedsføring.

Betingelse nummer 1: Du skal være helt klar over dit behov

Det er en god ide, at du sætter dig ned og får formuleret nogle gode bullet points, Du kan kigge på, hvad det er, du har brug for hjælp til i den rådgivning, du søger. Her tænker jeg selvfølgelig på de helt konkrete udfordringer.  Men også nogle af de ting, der kan have stor indflydelse på dit valg. Spørgsmål du kan besvare for dig selv er:

  • Hvor meget tid og viden har jeg selv til at lægge i et forløb?
  • Har jeg mest brug for at en anden laver strukturen? Eller vil jeg hellere selv undervejs "dosere", hvad jeg har brug for?
  • Hvilken viden besidder jeg allerede, og hvilke huller kan jeg se, der er i min viden?

Betingelse nummer 2: Lav din egen research på den person, du overvejer at hyre som rådgiver til din online markedsføring

Det skønne ved internettet er, at det efterhånden er ret let at finde frem til, hvad en virksomhed har af aktiviteter. Besøg din måske kommende rådgivers hjemmeside, og kig dig omkring.

  • Kan du genkende dig selv i det materiale, du møder?
  • Er der videoer, du kan se, der vil give dig et forhåndsindtryk af personen?
  • Kan du tilmelde dig et webinar, så du kan se, hvordan rådgiveren forklarer det, han/hun hjælper med?
  • Og er der udtalelser fra tidligere kunder, du kan studere?

Alle de her indtryk vil være med til at du kan danne dig et mere komplet billede af, hvem du kommer til at arbejde med. Og du vil have et bedre udgangspunkt før I taler sammen.

Betingelse nummer 3: Insister på at have en afklarende samtale med den, du overvejer at booke

Jeg kan ikke understrege nok, hvor vigtig den personlige kontakt er. Det er i en samtale, at du kan få stillet dine spørgsmål. Du kan få et indtryk af rådgiverens stil og tone. Og du kan simpelthen mærke efter, om vedkommende matcher dit behov.

Jeg har haft afklarende samtaler i flere år. Jeg har lige som noget nyt åbnet for, at du selv kan vælge, om du vil tale med mig over telefonen eller via Zoom. Hvorfor? Ganske enkelt fordi, at Zoom åbner op for, at du får et endnu mere autentisk indtryk af, hvem jeg er, end telefonen nogle gange kan levere. Jeg holder af, at det er et valg, mine potentielle kunder selv kan tage.

Uanset hvad, så vil jeg råde dig til at du tager en god snak. Ikke bare med en møde booker, men med den person, du vil ende med at skulle rådgives af.

Betingelse nummer 4: Vær realistisk med dit valg

Ja øv - det er jo fristende kun at skulle arbejde med en eneste person til din online markedsføring. Mange af os, der arbejder med rådgivning i online markedsføring, er altså ikke schweitzerknive indenfor disciplinen. Forstået på den måde, at online markedsføring dækker over rigtig mange forskellige områder. Og hvert område kan man dykke ned i og blive specialist i. 

Jeg ved for eksempel, at jeg er knivskarp til strategi, systemer og planlægning. Jeg har det sorte bælte i webinarer og kampagner. Jeg er rigtig god til at skrive tekster og arbejde med e-mail markedsføring. Jeg ved til gengæld også, at jeg ikke har nok viden om Google Adwords til at rådgive om det. Jeg har en rigtig god forståelse for SEO, men jeg er ikke eksperten, der rådgiver i det. Og jeg rådgiver rigtig gerne i strategien for annoncering på sociale medier. Men jeg lader hellere eksperter indenfor området om at sætte det op.

Min løsning er at være transparent overfor mine kunder om, hvad de kan forvente af mig. Og så har jeg rigtig gode samarbejder med de eksperter, der kan løse de andre opgaver.

Ved at prøve at finde én person, der tilsyneladende kan det hele, så kan du risikere, at du finder én, der kun er lidt god til det hele. Du misser simpelthen dybden i det, der faktisk virker.

Betingelse nummer 5: Bed om, at dit forløb og hvad der skal ske, er grundigt beskrevet

Det er rigtig rart lige at kunne sidde i ro og mag og gå de forskellige ting i et forløb igennem, før du beslutter dig. Og typisk vil du i en afklarende samtale være blevet præsenteret for rigtig mange oplysninger.

Derfor vil jeg råde dig til, at du kigger det hele igennem en sidste gang. Og at du også sørger for at få stillet eventuelt supplerende spørgsmål inden, I går i gang. For eksempel hvad første skridt er i samarbejdet, hvor du finder frem til materialer, osv.

Med de her 5 betingelser, vil jeg mene, at du er rigtig godt klædt på til at udvælge hvem, der skal rådgive dig i online markedsføring.

Vil du tage en snak med mig, og have et bud på, om jeg skal rådgive dig, så er du velkommen til at booke din afklarende samtale med mig lige her.

Måske er du også interesseret i:

Jeg hedder Lise Halskov og er indehaver af Online Haj.

Jeg er indehaver af Online Haj. Jeg hjælper dig, der er en ambitiøs indehaver eller ansat i en passionsdrevet virksomhed med at skrive konverterende tekster og at planlægge og eksekvere din markedsføring, så du bliver synlig overfor dine drømmekunder.

Og så du bruger din tid mest effektivt. Min hjælp til dig starter med, at vi to tager en snak.
Book din samtale her

>