Mailchimp til ConvertKit

For ca snart en del år siden skiftede jeg mailudbyder fra MailChimp til ConvertKit (aff.).

Mange har spurgt hvorfor, og om jeg vil anbefale andre at gøre det samme.

Det korte svar er: Det kommer an på...

Derfor har jeg skrevet artiklen her, hvor jeg vil gennemgå forskellige forskelle og ligheder. Jeg vil lave en sammenligning og en bedømmelse, så du kan beslutte for dig selv, om ConvertKit er noget for dig. Desuden har jeg skrevet en artikel om, hvordan du vælger nyhedsbrev system, hvor der er en god anbefaling til begyndere.

Her kan du i øvrigt læse en mere grundig anmeldelse af ConvertKit.

Jeg har delt artiklen op i følgende områder: 1. Design, 2. Brugervenlighed, 3. Segmentering og 4. Pris.

1. Design: Mailchimp vs. ConvertKit

MailChimp

I MailChimp er det utrolig let at designe smukke e-mails. Du bruger simpelthen drag and drop funktionen, hvor du trækker blokke af indhold ind i din mail og udfylder indholdet. Du kan gemme templates, og du kan let ændre på tingene uden problemer. Det er en af de mange grunde til, at jeg (og mange andre online markedsførings eksperter) plejede at anbefale MailChimp til begyndere.

MailChimp til ConvertKit - MailChimp design

ConvertKit

I ConvertKit er filosofien, at jo enklere e-mail, jo bedre. Det er der faktisk noget fornuft i. Noget tyder på, at mails med for mange billeder er mere tilbøjelige til at ende i spamfilteret. Desuden blokerer mange e-mail programmer billeder i en mail. Det kan ødelægge helhedsindtrykket, hvis du har mange billeder i din mail.

Det kan sagtens lade sig gøre at have både header og billeder i ConvertKit, men det er ikke helt så let at få en template til at se fin ud. Der er efterhånden flere muligheder for design, men de enkle e-mails er faktisk dem, der klarer sig bedst.

MailChimp til ConvertKit - ConvertKit design

2. Brugervenlighed - Mailchimp vs. ConvertKit

MailChimp

Jeg synes personligt, at MailChimp er blevet super bøvlet at arbejde med. Det virker som om, de har efterladt de små virksomheder i støvet og i stedet prøver at gafle flere mellemstore virksomheder. 

Automatiserede mails er lagt ind under Broadcasts, så du ender let med at have en meget lang række af både enkeltstående mails og automatiserede serier i en stor pærevælling. Skal du finde grupper, skal du utallige klik igennem før, du rammer det rigtige sted, osv.

Er du allerede i gang med MailChimp, er de her problemer ikke så store, men for en nybegynder, er det langt fra optimalt. Se i stedet for artiklen her, hvor jeg introducerer MailerLite.

ConvertKit

Når du lige har sat din e-mail skabelon op, så kan du umiddelbart gå i gang med at sende mails ud uden nogen som helst problemer.

Brugerfladen er ren og enkel, og der er ikke fyldt op med unødvendige dikkedarer.

De mere avancerede muligheder kan du vente med til du er klar. Og dem kommer jeg tilbage til under segmentering.

3. Segmentering - Mailchimp vs. ConvertKit

MailChimp

Nu kommer vi til hovedårsagen til, at jeg gik fra MailChimp til ConvertKit. Hvis du i MailChimp vil have forskellige freebies , der udløser forskellige mailserier, så kan du kun styre det enten ved at have flere lister eller ved at have grupper inde i dine lister. Det kræver nogle opsætninger, som de fleste ikke får lavet fra starten, og det synes jeg er super uhensigtsmæssigt. Arbejder du seriøst med e-mail markedsføring, vil du uvægerligt få flere forskellige måder at tilmelde sig dit nyhedsbrev på.  

Hvis du kører med separate lister, så betyder det, at du 1. betaler for de samme folk flere gange (1 gang per liste), at du 2. skal holde styr på at merge lister, så du ikke bliver ved med at sende mails til folk, der måske har afmeldt sig dit nyhedsbrev på den ene liste.

ConvertKit

Her er ConvertKit fuldstændig overlegen. Du kan oprette så mange freebies, du orker. Og du kan oprette så mange tilhørende automatiserede mail-flows, som du har lyst til. 

Man opretter en "form" for hver ny tilmelding, man ønsker, og så opretter man så mange "sequences", altså mail flows, som man har brug for. 

Jeg har i skrivende stund mindst 20 aktive forms og tilhørende flows, så jeg udnytter muligheden fuldt ud.

Du arbejder med segmentering på den måde, at du tilføjer tags til dine læsere, som du så kan segmentere ud fra. 

Det smarteste ConvertKit har lavet, er visuelle automatiserede flows. Det giver et helt suverænt overblik over, hvordan logikken hænger sammen i dine flows. 

Udover den visuelle del af automatiseringen, kan du også opsætte regler. Du vælger forskellige triggere, som for eksempel kan være at de har klikket på et link, gennemført en sekvens eller andet. Det betyder for eksempel, at du kan sende mails ud til kun dem, der har besøgt din salgsside. Mails er så baseret på deres handlinger i tidligere mails.

Pssst: Er du i tvivl om, hvordan du gør?


Klik her for at læse om, hvordan man laver en freebie

4. Pris - Mailchimp vs. ConvertKit

Priserne her skal du tage som vejledende (2021 priser), for de kan selvfølgelig skifte. Undersøg selv hvad det gælder lige nu, før du vælger, om det er nu, du skal skifte fra MailChimp til ConvertKit.

MailChimp

MailChimp er som udgangspunkt gratis, indtil du har 2000 på din liste. Bortset fra, at du i gratis udgaven ikke har automations med. Det betyder at denne løsning er værdiløs. Specielt når du har ganske få læsere og bygger på din e-mail liste, så har du brug for gode automatiske flows, så dine tilmeldte læsere er godt underholdt, indtil det giver mening at bruge tid på at sende manuelle mails ud.

Du skal derfor regne med minimum at betale for den mindste pakke selvom du endnu ikke har en indtægt fra din liste. Men hvorfor så ikke tjekke MailerLite ud, som kan det hele gratis i starten og som jeg fortæller om her?

ConvertKit

ConvertKit har ligesom MailChimp en gratis begrænset start version, men ConvertKit er i modsætning til MailChimp ikke et begynderprogram. 

Hvis du vælger ConvertKit, så gør du det, fordi du har brug for et avanceret e-mail program, der er super let at bruge. 

Skal jeg skifte fra MailChimp til ConvertKit?

Som du kan se, så kommer det helt an på, hvor du er i din virksomhed. Bruger du allerede MailChimp og det fungerer for dig, så bliv endelig ved med det.

Er du nystartet, og har du endnu ikke helt fod på e-mail marketing, så start med MailerLite, som jeg beskriver i artiklen her.

Har du mere erfaring og begynder du at få en større liste, så vil jeg anbefale dig at overveje ConvertKit (aff). Ene og alene af den grund, at det er 100 gange mere avanceret og super brugervenligt.

Måske er du også interesseret i:

Jeg hedder Lise Halskov og er indehaver af Online Haj.

Jeg er indehaver af Online Haj. Jeg hjælper dig, der er en ambitiøs indehaver eller ansat i en passionsdrevet virksomhed med at skrive konverterende tekster og at planlægge og eksekvere din markedsføring, så du bliver synlig overfor dine drømmekunder.

Og så du bruger din tid mest effektivt. Min hjælp til dig starter med, at vi to tager en snak.
Book din samtale her

>