Fra MailChimp til ConvertKit: Derfor skiftede jeg mailudbyder i Online Haj

Hvorfor jeg skiftede fra MailChimp til ConvertKit

MailChimp til ConvertKit

For ca 1 1/2 år siden skiftede jeg mailudbyder fra MailChimp til ConvertKit.

Mange har spurgt hvorfor, og om jeg vil anbefale andre at gøre det samme.

Det korte svar er: Det kommer an på...

Derfor har jeg skrevet artiklen her, hvor jeg vil gennemgå forskellige forskelle og ligheder. Jeg vil lave en sammenligning og en bedømmelse, så du kan beslutte for dig selv, om ConvertKit er noget for dig.

Jeg har delt artiklen op i følgende områder: 1. Design, 2. Brugervenlighed, 3. Segmentering og 4. Pris.

1. Design: Mailchimp vs. ConvertKit

MailChimp

I MailChimp er det utrolig let at designe smukke e-mails. Du bruger simpelthen drag and drop funktionen, hvor du trækker blokke af indhold ind i din mail og udfylder indholdet. Du kan gemme templates, og du kan let ændre på tingene uden problemer. Det er en af de mange grunde til, at jeg ofte anbefaler MailChimp til begyndere.

MailChimp til ConvertKit

ConvertKit

I ConvertKit er filosofien, at jo enklere e-mail, jo bedre. Det er der faktisk noget fornuft i. Noget tyder på, at mails med for mange billeder er mere tilbøjelige til at ende i spamfilteret. Desuden blokerer mange e-mail programmer billeder i en mail. Det kan ødelægge helhedsindtrykket, hvis du har mange billeder i din mail.

Det kan sagtens lade sig gøre at have både header og billeder i ConvertKit, men det er ikke helt så let at få en template til at se fin ud. Jeg måtte for eksempel fuske lidt rundt med noget html kode for at få mine links til at dukke op i rødt. Det lykkedes, men det er ikke særligt brugervenligt, hvis du ikke er helt tryg ved html.

2. Brugervenlighed - Mailchimp vs. ConvertKit

MailChimp

Jeg synes personligt, at MailChimp er blevet lidt mere bøvlet at arbejde med. Det kan selvfølgelig også skyldes, at jeg ikke sidder og arbejder med det hver dag mere.

Automatiserede mails er lagt ind under Broadcasts, så du ender let med at have en meget lang række af både enkeltstående mails og automatiserede serier i en stor pærevælling.

Når det er sagt, så er det let at oprette og udsende mails med MailChimp. Der er med andre ord de funktioner, du har brug for som begynder.

ConvertKit

Når du lige har bakset lidt med din e-mail skabelon, så kan du umiddelbart gå i gang med at sende mails ud uden nogen som helst problemer.

Brugerfladen er ren og enkel, og der er ikke fyldt op med unødvendige dikkedarer.

De mere avancerede muligheder kan du vente med til du er klar. Og dem kommer jeg tilbage til under segmentering.

3. Segmentering - Mailchimp vs. ConvertKit

MailChimp

Nu kommer vi til hovedårsagen til, at jeg gik fra MailChimp til ConvertKit. Hvis du i MailChimp vil have forskellige freebies, der udløser forskellige mailserier, så er du nødt til at benytte dig af at have flere forskellige lister.

(Rettelse: Som jeg er blevet gjort venligt opmærksom på, så er det ikke helt rigtigt, at du kun kan styre det med freebies med flere lister. Du kan styre det med grupper inde i dine lister, men det kræver, at du aktiverer hemmelige felter inde i dine forms, der så sorterer dine læsere ud i de rigtige grupper, når de skriver sig op. Og på baggrund af grupperne, kan du så opsætte automatiserede flows til de forskellige grupper.)

Hvis du kører med separate lister, så betyder det, at du 1. betaler for de samme folk flere gange (1 gang per liste), at du 2. skal holde styr på at merge lister, så du ikke bliver ved med at sende mails til folk, der måske har afmeldt sig dit nyhedsbrev på den ene liste.

Hvis du har en mere enkel virksomhed, hvor du altid kun kører med en enkelt freebie, så er det ikke et problem. Men mit mantra er, at du altid skal arbejde med at få flere læsere. Og er det metoden, så er MailChimp altså noget bøvlet.

Når du merger dine lister ind i din hovedliste, kan du holde styr på hvor dine læsere kommer fra ved at oprette grupper. Problemet er, at det kræver en del "håndarbejde".

ConvertKit

Her er ConvertKit fuldstændig overlegen. Du kan oprette så mange freebies, du orker. Og du kan oprette så mange tilhørende automatiserede mail-flows, som du har lyst til. 

Man opretter en "form" for hver ny tilmelding, man ønsker, og så opretter man så mange "sequenses", altså mail flows, som man har brug for. 

Jeg har i skrivende stund mindst 10 aktive forms og tilhørende flows, så jeg udnytter muligheden fuldt ud.

Du arbejder med segmentering på den måde, at du kan tilføje tags til dine læsere, som du så kan segmentere ud fra. 

Det smarteste ConvertKit har lavet, er visuelle automatiserede flows. Det giver et helt suverænt overblik over, hvordan logikken hænger sammen i dine flows. 

MailChimp til ConvertKit

Udover den visuelle del af automatiseringen, kan du også opsætte regler. Du vælger forskellige triggere, som for eksempel kan være at de har klikket på et link, gennemført en sekvens eller andet. Det betyder for eksempel, at du kan sende mails ud til kun dem, der har besøgt din salgsside. Mails er så baseret på deres handlinger i tidligere mails.

MailChimp til ConvertKit

4. Pris - Mailchimp vs. ConvertKit

Priserne her skal du tage som vejledende, for de kan selvfølgelig skifte. Undersøg selv hvad det gælder lige nu, før du vælger, om det er nu, du skal skifte fra MailChimp til ConvertKit.

MailChimp

MailChimp er som udgangspunkt gratis, indtil du har 2000 på din liste. Husk her at hvis du er flittig med dine lister, så kan du ramme de 2000, selvom du måske i realiteten har flere gengangere på dine lister. Over 2000 læsere koster fra 30$ om måneden og opefter til omkring 60-70$ afhængigt af antal.

Skal du have mere avancerede automatiserede features koster det 199$ per måned, men det er nok de færreste små virksomheder, der betaler det.

ConvertKit

Der er ikke en gratis startpakke her, så allerede her bliver en del sorteret fra. Op til 3000 læsere (og husk, du betaler kun én gang for hver af dem) koster lige nu 49$ om måneden. Fra 3000 til 5000 koster 79$ om måneden.

Så du kan se - jo flere læsere du har, jo mindre ser forskellen ud til at være på de 2 systemer, og hos ConvertKit har du flere avancerede fordele fra starten af. Men du betaler også fra dag 1.

Skal jeg skifte fra MailChimp til ConvertKit?

Som du kan se, så kommer det helt an på, hvor du er i din virksomhed. Er du nystartet, og har du endnu ikke helt fod på e-mail marketing, så start med MailChimp.

Har du mere erfaring og begynder du at få en større liste, så vil jeg anbefale dig at overveje ConvertKit. Ene og alene af den grund, at det er 100 gange nemmere at styre, hvis du har mere end én freebie i spil.

Vil du benytte dig af MailChimp, så klik her

Vil du kaste dig ud i ConvertKit, så klik her

Del gerne med dit netværk!
>