Hvordan starter man en podcast

Min podcast er blevet en af mine vigtigste markedsføringskanaler

Jeg vil gerne starte en podcast...

Den sætning hørte jeg mig selv sige igen og igen. Og til  sidst blev jeg så træt af at høre mig selv sige den, at jeg tog mig sammen. Og så startede jeg min podcast, Online Markedsføring for Små Fisk.

Jeg udgav først afsnit i 2017, og siden har jeg udgivet ca et afsnit om ugen med få pauser imellem.

Det betyder, at jeg har samlet en del erfaringer sammen om, hvordan du bedst kommer i gang. Og hvordan du sørger for at blive ved. Det vil jeg dele med dig i denne her artikel, så du forhåbentlig kan blive inspireret.

Alt hvad du har brug for at vide, før du starter en podcast selv

Jeg har prøvet at samle så mange af de punkter, som jeg ved, at mange har spørgsmål til. Kig i oversigten her, hvor du kan hoppe direkte til det punkt, du gerne vil vide mere om.

Lad os bare komme i gang!

Min podcast er en uvurderlig del af markedsføringen af min virksomhed

Jeg var godt klar over, at en podcast ville være god for mig. Men jeg vidste ikke, hvor vigtig den skulle blive for min virksomhed.

Det viser sig nemlig, at en podcast kan noget af det samme som webinarer kan. Den kan ganske enkelt forkorte købsprocessen. Helt kort så kan en podcast:

  • Lade dine lyttere lære dig at kende i ro og mag via det indhold, du deler. Podcasting er et relativt "intimt" medie - du er nemlig med inde i dine lytteres ører, mens de går tur, vasker op, kører bil eller andet
  • Give dine lyttere en ide om, hvilken form for viden, du sidder inde med. Og hvordan du formidler den viden
  • Fungere som sorteringsmekanisme. Dem, der ikke er vilde med dig og din stil, kan allerede der beslutte, at de ikke skal være kunder hos dig. Win win for jer begge
  • Give dig en lejlighed til at dukke op foran dit publikum uge efter uge - hvis du altså er god til at udkomme regelmæssigt
Her får du en smagsprøve fra min podcast:
"Jeg fandt dig gennem din podcast"

Når jeg har afklarende samtaler med mulige kunder, så spørger jeg altid, hvordan de har fundet mig. I ca 90% af tilfældene er svaret enten "et af dine webinarer" eller "gennem din podcast". 

Hvis du iøvrigt vil vide mere om, hvordan man laver et webinar, så har jeg skrevet en grundig artikel om det

Det er ikke tilfældigt, for podcast mediet er et vanemedie. Når du først abonnerer på en podcast, du kan lide at høre, så vender du ofte tilbage igen og igen, hver gang der udkommer et nyt afsnit. Og det betyder, at din lytter lærer dig bedre at kende for hver uge, der går.

Før du starter en podcast, skal du overveje, hvad du vil med den

Podcasting er ikke noget, du lige svinger ud over rampen på 10 minutter per uge. Vi kan lige så godt kalde en spade for en spade. Det tager tid at komme i gang, og du skal bruge tid på at planlægge, optage, redigere og udgive. Og så skal du markedsføre din podcast.

Mit første tip er, at du starter med at overveje, hvad du i grunden vil med den.

Skal den undervise dit publikum? Vil du underholde? Vil du lave den selv? Vil du lave den sammen med en anden? Skal den hovedsageligt bestå af interviews?

Hvordan starter man en podcast

Jeg har afprøvet forskellige måder at lave min podcast på, men er med tiden landet på det format, at det mest er solo-episoder, fordi det passer godt til min timing og til mit temperament. Og mit budskab til dig er, at du har masser af frihed til at finde den helt rigtige model (eller kombination af modeller), der passer til dig.

Læg mærke til, at vælger du interviews, så kræver de mere forberedelse og timing, da du skal koordinere med forskellige gæster hver gang.


At gå i gang med at podcaste kræver, at du har en ide om indholdet

Mit næste tip er, at du sætter dig ned og begynder en liste med mulige emner. Går du i stå efter 5 emner, så bliver det op ad bakke at blive ved med at udgive. Men bobler ideerne ud på papiret, så har du fat i noget.

Husk også, at du med fordel kan fordele din emner ud i mindre bidder over flere episoder. Hvis du prøver at stoppe alting ind i hver episode, så bliver det svært. Og du vil få en oplevelse af, at du løber tør for indhold.

Har du valgt interview modellen, så skal du skrive ideer ned til gæster. Og hvad du ønsker at tale med dine gæster om. Du behøver ikke at overtænke detaljerne her, men det er vigtigt, at du får skabt en nogenlunde fast ramme, så det bliver lettere for dig. Og så dine gæster får en god oplevelse ud af det.

Vælger du at lave podcasten sammen med en anden, så kan I hygge jer med denne her del af processen sammen.

Du skal også gøre dig overvejelser om navn og "udseende" af din podcast

Din podcast vil optræde i de forskellige tjeneste med et navn og et kvadratisk billede. Det kaldes Channel art. Et udmærket sted at lave det er i Canva. Channel art er kvadratisk og skal have en størrelse på mindst 1500 x 1500 pixel og højst 3000 x 3000 pixel.

Husk, at det vil være rigtig småt, så gå efter et enkelt layout, der repræsenterer dig og dit brand. Og som bliver set i mængden.

Det næste du skal overveje, er hvordan det teknisk skal finde sted.

At starte en podcast kræver ikke så meget udstyr

I sin enkelhed, så kræver en podcast følgende udstyr:

  • En fornuftig mikrofon. Mit råd er, at du ikke ruinerer dig selv med en dyr en til at starte med. En USB mikrofon er som regel rigelig. Du kan se den, jeg bruger på listen her med redskaber, jeg anbefaler
  • Næsten lige så vigtig som din mikrofon er de omgivelser, du optager i. Bløde flader er din ven, så et soveværelse, eller en garderobe er genialt. Du kan polstre dit skrivebord med et tæppe og i det hele taget omgive dig med bløde materialer for at få en behagelig lyd
  • Du skal bruge et program til at optage og redigere i. Du kan starte med Audacity, der er gratis. Jeg vil dog sige, at det ikke er det mest intuitive program i verden, men du kan sagtens finde små-kurser og YouTube videoer, der guider dig igennem. Jeg redigerede selv i starten, men har valgt nu at betale en freelancer for det.
  • Hvis du vil have en jingle som indledning, så kan du optage den separat, så den hver gang kan blive tilføjet først og sidst i din episode. Men igen - det er en af de ting, du altid kan ændre på hen ad vejen, når du er i gang. Prøv at lyt til, hvad andre gør, og beslut dig til, hvad der passer for dig.
  • En podcast bliver udgivet gennem en podcast host. Jeg bruger selv Spreaker (aff. link), som er vældig nemt at bruge og yderst rimeligt i pris. Mellem 7 og 20 dollars om måneden. Når du sætter Spreaker op, bliver du guidet igennem, hvordan du får din podcast optaget i iTunes, Google Play, Spotify, osv.

Du kan også høre flere af mine betragtninger om podcasting i en episode sammen med Niels Greve Sørensen og Mads Lyngå fra Podcast Marketing. Du kan lytte til episoden her.

Måske har du brug for hjælp til at komme i gang

Podcasting er ikke svært, når du først er i gang. Men jeg vil ikke lyve: De indledende skridt kan godt være lidt overvældende. En genvej er, at du investerer i et kursus i, hvordan man podcaster. Der kan du få støtte og vejledning.

Jeg satte mig selv i gang via Google og blandt andet Pat Flynn's gratis podcasting kursus her. Jeg vil dog sige, at det var lidt mere komplekst, end jeg havde forestillet mig. Det vil sige: Er du ikke teknisk anlagt, så få hjælp til det.

Som sagt har jeg ikke selv taget kurser hos andre i podcasting, men jeg har hørt gode ting om kurserne her hos Charlotte Heje Haase.

Gode arbejdsgange sikrer, at du udkommer med jævne mellemrum

Desværre ser du ofte nye podcasts, der lægger hårdt ud med 4-5 episoder. Så går der længere og længere mellem nye episoder, og pludselig en dag er det slut. Det er super ærgerligt, men jeg ved godt hvorfor.

Det er fordi, hverdagen rammer. Der er masser af andre opgaver, og hvordan skal det lige lade sig gøre at få optaget hver uge?

De mest succesrige podcasts er dem, der udkommer ofte. Eller i hvert fald forudsigeligt ofte. 1 gang om ugen er fantastisk, men selv hver anden uge kan gå, hvis du gør det konstant. Er du væk i flere måneder, så glemmer dine lyttere, at din podcast findes. Det er nøjagtigt ligesom med e-mail markedsføring!

Svaret her er gode arbejdsgange, så du ikke drukner i processen.

For det første er planlægning nøgleordet her. Som du måske ved, arbejder jeg meget med kampagner i min markedsføringsplanlægning. Det gælder også for min podcast. Jeg ved 5-6 uger frem, hvad der skal foregå. Og derfor kan jeg planlægge indholdet i podcasten i forvejen, så den understøtter det øvrige indhold.

For det andet er begrebet "batching" din ven. Det vil sige, at du optager flere episoder på en gang. Jeg har selv en øvre grænse på 3 højst 4 afsnit per dag. Men ideen er, at du får optaget og færdiggjort adskillige episoder over 1-2 dage. Så bliver det langt mere overkommeligt.

For det tredje er det godt med en fast rutine. Fordi jeg nu uddelegerer meget af arbejdet i forbindelse med min podcast, har jeg beskrevet og dokumenteret arbejdsgangene. Det betyder, at det er langt lettere at vise andre, hvordan det foregår. Det kan du med fordel gøre også. Selv hvis du laver det selv, hjælper det, at du har en fast procedure for, hvordan du gør.

Men lad mig høre - har du en podcast? Eller overvejer du at få en? Skriv dit svar i kommentarfeltet nedenfor.

Jeg hedder Lise Halskov og er indehaver af Online Haj. Jeg er business coach og mentor og hjælper dig, der er selvstændig med at vælge den rigtige markedsføring, få den planlagt og udført, så du får allermest ud af den tid, du bruger på din markedsføring.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>