Kender du frustrationen ved at den tilfældige markedsføring, du laver, bare ikke giver resultater? Du bruger uendelig meget tid på at poste lidt her og der, men der er ikke rigtig noget, der virker?
I got you.
Jeg var længe om selv at fange, at der er en skarp sammenhæng mellem min planlægning af markedsføringen og de resultater, jeg fik ud af det. Og jeg vil her dele 3 nemme trin, der kan få dig tilbage på sporet.
Er du klar? Let's go!
De 3 nemme trin til at undgå tilfældig markedsføring
Trin 1 - det starter med, at du har en strategi
Al god og effektiv markedsføring starter med, at du laver markedsføringsplanlægning. Det betyder, at du skal starte med at sætte dig ned og lave en strategi. En strategi for, hvad det i grunden er, du ønsker at opnå med din markedsføring.
Det lyder langhåret, og det kan da også være komplekst, hvis du aldrig har lavet en strategi for din markedsføring før. Men prøv at start helt enkelt med et stort stykke papir.
I den ene side af papiret skriver du de produkter og ydelser ned, som du ønsker at sælge. Start med at vælge en ting ud, så du undgår at blive overvældet. Lad os for eksemplets skyld sige, at du gerne vil sælge dit nye online kursus, som du har brugt en masse tid på at udvikle.
Noter alt det ned, du hidtidigt har gjort i forhold til din markedsføring
Noter alt det materiale, du allerede har udviklet i den forbindelse. Det kan for eksempel være, at du allerede har skrevet et blogindlæg, at du har lavet nogle gode e-mails eller andet. De fleste køber fra dem, de kender og har et godt indtryk af. Noter for dig selv, om du har nok indhold, der opfylder det krav. Det vil sige: Har du nok inspirerende indhold eller har du mest salg? Eller har du omvendt en masse inspirerende indhold, men glemmer du at sælge?
Gør dig også nogle gode overvejelser om, hvor mange kurser, du godt vil sælge. Og gør dig også overvejelser om, hvad du selv tænker er realistisk. Det er helt ok at være ambitiøs, men skyder du langt, langt over det, du indtil nu har solgt, så kan du risikere at tage modet fra dig selv.
Din vigtigste opgave her er, at du skal vurdere din hidtidige indsats på en nøgtern måde. Du skal ikke dunke dig selv i hovedet med, at "jeg er da også bare et rodehoved". Eller "det hele er jo bare en stor omgang tilfældig markedsføring". Vi skal nok få sat system i skidtet - det lover jeg .
Du kan også lytte til en episode fra Podcasten om tilfældig markedsføring
Trin 2 - beslut dig for din indsats for at undgå tilfældig markedsføring
Mit bedste bud til dig, hvis du effektivt vil sælge produkter, er at du planlægger en effektiv salgskampagne. Det vil sige, at du beslutter dig for en lille sekvens af aktiviteter, der støtter godt omkring det produkt, du gerne vil sælge.
Hvis vi tager online kurset som eksempel: Måske kan du lave en challenge inde i en lukket Facebookgruppe, der ender med dit salg. Hvis din salgskampagne skal ramme rigtigt, så skal du ramme hele købsrejsen for dit potentielle publikum
Din kundes købsrejse ganske kort
Det betyder, at din kampagne skal indeholde elementer, der oplyser og inspirerer. Den skal indeholde elementer, der viser, at du forstår den situation, din målgruppe er i. Og den skal opfordre dine deltagere til at købe fra dig. Men rækkefølgen er vigtig. Får du startet med salget før du har skabt relationen, så er det ganske svært at få hul igennem.
I eksemplet med en challenge i en Facebookgruppe, betyder det, at dit indhold skal engagere deltagerne. Det skal undervise, og det skal vise, at du forstår din målgruppe, så du skaber relationen til dem. Og så skal dit indhold lede op til, at det næste logiske skridt for din målgruppe er, at de køber dit produkt, der hænger sammen med din challenge.
Trin 3 - nøglen til at undgå tilfældig markedsføring: læg det hele ind i en plan
Når du begynder at have et overblik over, hvad din challenge (i det her tilfælde) skal handle om, så skal du lave en plan. Du kan begynde at notere dig de elementer, du har brug for.
Nu skal du have lagt alle aktiviteterne ind i en kalender
Dit ultimative våben til at undgå tilfældig markedsføring er en simpel kalender. Du skal have placeret alle de her elementer ind på faste dage, så du ved, hvad du har at holde dig til. Det nemmeste er at starte bagfra: Hvornår slutter kampagnen? Derefter lægger du elementerne ind én efter én indtil du har en klar plan. Og en klar startdato.
Og så er du klar til at starte en planlagt og struktureret kampagne for dit produkt.