Hvad er psykologiske triggere?
Psykologiske triggere er vores alle sammens indbyggede måder at reagere på forskellige påvirkninger på. Det er ikke noget, der er opfundet i marketing, men du kan ved at kende til dem, bruge den viden i din markedsføring.
Så lad os tage et kig på de triggere, du kan benytte dig af.
Psykologiske triggere til din markedsføring
1. Nyhedsfaktoren
Vi er draget af det, der er nyt, og alt efter din kundetype, så kan nyt være det vigtigste af alt. Apple plejede at kunne køre på den i endnu højere grad end nu. Kan du huske, da kunderne sov uden for butikkerne for at få fingre i de nyeste modeller?
2. Historefortælling
Lige så længe vi kan huske tilbage, har vi benyttet os af historiefortælling. Det er en af de ældste psykologiske triggers, vi har. Når nogen begynder at fortælle en historie, så kan vi langt bedre huske den.
I eksemplet her ser du et udsnit fra en salgsside for en medlemsklub i den virksomhed, der hedder YouPreneur. Som en del af salget fortæller ejeren, Chris Ducker om sin historie - altså hvordan han også har været der, hvor hans læser er nu:
3. Den nemme løsning
Hvis du på nogen mulig måde kan servere en nem løsning, så gør det. Dine kunder vil elske dig for det, for det er en af de psykologiske triggers, vi er umådelig meget styret af. For hvem vil ikke gerne have den nemme løsning i stedet for hårdt arbejde og afsavn?
Balancen her er, at du skal være ærlig. Eksemplet her med slankebøgerne er lige på kanten, for jeg gætter på, at det er langt de færreste læsere, der får så dramatiske resultater. Men kan du skære tingene ud, så de bliver lettere, så gør det. Og brug det i din markedsføring.
4. Nysgerrighed
Ingen af os kan vist sige os fri for en vis nysgerrighed. Vi vil så gerne vide, hvad der forgår. Det vil sige, at hvis du kan pirre din læsers nysgerrighed, så kan du fange dem ind. Hvem vil ikke gerne vide, hvad det er, de lokker med i eksemplet her. Specielt hvis du stod lige foran en vigtig forhandling:
5. Social proof
Det kan godt være, at vi alle elsker at tænke på os selv som individualister, men når det kommer til stykket, så er vi nogle flokdyr. Det kræver mod at gå sin helt egen vej, for hvad nu, hvis det er den forkerte vej? Vi læner os gerne op af, hvad de andre gør, for så kan det jo ikke være helt galt.
Det er derfor, at vi gerne læser andre køberes anmeldelser, for det er langt mere overbevisende. Christina Klitsgaard benytter sig af det på den fineste måde her, hvor hun lokker med: Gør som 12.000 andre...
6. Forventningens glæde
Du kan sagtens bygge op til noget, der skal ske, f.eks. en launch af et nyt produkt. Du sætter hermed gang i den psykologiske trigger, der handler om forventningens glæde.
Den kan du også benytte dig af, hvis du har et produkt, der kun er åbent for salg udvalgte gange om året. I eksemplet her, kan læserne skrive sig op og få at vide som de første, når salget åbner. Du ser også butikker benytte sig af denne her strategi.
7. Pris-reference
Du skal overveje, om du med fordel kan sætte dine priser i relation. Den psykologiske trigger her er, at vores opfattelse af pris afhænger af, hvad vi sætter den i forhold til. En kaffekop til 100 kr kan lyde dyr, men hvis man hører, at normalprisen er 800 kr, så er de 100 pludselig skrigbiligt.
Det kan du bruge i din markedsføring. For eksempel ved at have flere pakker. I podcast episoden fortæller jeg mere om det.
8. VIP følelsen
Hvis du kan få dine kunder til at føle, at de er noget helt specielt og at de får noget helt særligt, så har du fat i en rigtig stærk trigger. Vi elsker alle at føle, at vi er noget helt særligt. Det kan ske både i det små (et lille stykke chokolade i pakken med tøj, du købt) eller i lidt større omfang, som for eksempel kundeklubber, bonus, osv.
Eksemplet her er fra SAS:
9. Fællesskab
Lidt i familie med trigger nummer 5, social proof, så kan vi også godt lide at kunne relatere os med andre. Og det kan vi, hvis du tilbyder en eller anden form for fællesskab. Det kan gøres ganske enkelt i form af en Facebookgruppe eller lignende. Her er et eksempel igen fra YouPreneur:
10. Tidsbegrænsning/knaphed
Denne her trigger er en af dem, jeg selv bruger igen og igen. Du vil ofte kunne møde den både i mine e-mails og på min hjemmeside. Den psykologiske trigger er her, at vi hader at gå glip af noget. Og et godt tilbud, der er lige ved at udløbe, det er næsten ikke til at holde ud!
Jeg bruger personligt Thrive Ultimatum til mange af mine på mit website, men her er er eksempel fra Saxos hjemmeside:
11. Kontrovers
Den sidste psykologiske trigger, jeg har taget med her, er kontrovers. Den kan være effektiv, men du skal bruge den med forsigtighed. Her er jeg ret sikker på, at forfatteren nok skal få fat i sit publikum med en overskrift som denne her:
Jeg håber, de her triggers kan give dig ideer til, hvordan du kan sætte dem ind i din virksomhed. Rigtig god fornøjelse!
Jeg vil som altid super gerne høre fra dig. Du kan enten lægge en besked herunder, eller du kan finde indlægget inde i Online HajLights, min lukkede Facebookgruppe, som du er velkommen til at deltage i, hvis du ikke allerede er med der.
Vil du hjælpe mig med med at få endnu flere lyttere?
Jeg blive stjerneglad, hvis du vil hjælpe mig med at få flere lyttere, og det kan du gøre på flere måder:
Af hjertet tak!