Hvad er den rigtige strategi i forhold til SEO for begyndere? Kniber det med overblikket over, hvor du skal starte i forhold til søgemaskineoptimering? Har du helt overvejet, om du skulle droppe at arbejde med søgeordsoptimering? Eller er du i tvivl om, hvad det hele så egentlig betyder?
Først og fremmest en definition:
Hvad er SEO? SEO står for Search Engine Optimization. Det er samlet set de strategier og teknikker, du kan benytte, for at din side kommer højere op i søgeresultaterne i Google. Sådan at dine potentielle kunder nemt kan finde frem til dig
Er du på bar bund over, hvor du skal starte, så er hjælpen her i form af gode råd til SEO for begyndere. Fra dygtige eksperter som for eksempel Thomas Rosenstand. Og alle de andre dygtige folk, der har gjort en stor forskel i mit arbejde med SEO.
Jeg har efterhånden skrabet en del god viden sammen ved at konsultere de her dygtige eksperter. Så i stedet for at jeg videregiver de tips til SEO, som jeg har lært, så har jeg i stedet valgt at gå direkte til kilden for al den gode viden. Fordi jeg ved, at du også kan få stor nytte ud af de anbefalinger, jeg har fået.
Nederst i artiklen får du min anbefaling til, hvordan DU skal gribe det her an
Det afhænger nemlig også af, hvilken situation, du står i lige nu. For du vil opdage, at der er råd, der tilsyneladende stikker lidt af i forskellige retninger.
Det skyldes altså ikke, at nogle af de dygtige eksperter ikke har styr på det, de siger. Men snarere at det rigtige svar til, hvad der er det rigtige for dig også bør indeholde: Det kommer an på din situation lige nu... Men mere om det til slut i artiklen, hvor du får min konklusion.
Den "opgave" jeg har stillet til eksperterne er:
Hvilke 3 råd om SEO for begyndere, vil du give videre?
(Og så har jeg klukket lidt for mig selv, for åbenbart kan SEO eksperter ikke tælle: De har alle givet 3 råd plus et bonus råd... )
Listen her indeholder forskellige typer af ressourcer og rådgivning. Jeg håber, at du vil finde inspiration til det, du får mest nytte af.
Hvis du hurtigt vil hoppe videre til dem, du vil læse om, så kan du klikke på links'ene her:
- Læs om Thomas Rosenstand og SEO-LEX her
- Læs om Hanne Østergaard og Helbredstjekket her
- Læs om Karsten Madsen og Morningscore
- Læs om Torbjørn Flensted og Storybase, podcast og super netværk
- Læs om Majbritt Lund og en bog fyldt med eksperter
- Læs om min anbefaling til, hvor du skal starte for at finde hoved og hale i SEO for begyndere
Men lad os starte med de gode råd fra en ende af:
Thomas Rosenstand - og SEO-LEX
Vi kommer ikke uden om Thomas, som jeg har kendt siden 2011 eller deromkring. Første gang jeg mødte Thomas var ved en Amino iværksættermesse. Det der slog mig dengang, er det samme, jeg sætter stor pris på nu:
Thomas siger tingene lige ud. Og så evner han at forklare SEO, så det er til at forstå. Også for begyndere.
Thomas er indehaver af Concept Interest og har skrevet bogen SEO-LEX, der er en slags opslagsbog over alle opslagsbøger indenfor området. Den kan jeg varmt anbefale. Vil du også have fingre i den også, så kan du købe SEO-LEX her og oven i købet få en gratis smagsprøve med i købet (aff. link)
3 gode råd om SEO for begyndere fra Thomas Rosenstand
Thomas kommer her blandt andet ind på, hvorfor du skal være skarp på dine sidetitler. Hvorfor alt indhold tæller med i regnskabet og hvad du skal være varsom med i forhold til billeder
“Det er fint, du viser et billede af dig selv, men medmindre du er Shakira eller Jennifer Lopez i bikini, er et lille billede for troværdighedens skyld mere end nok!”
Thomas Rosenstand
- 1Vær ekstremt fokuseret på, hvad flertallet af dine konkurrenter og webbureauer ikke ved: SEO er 360 grader, og alt, du har på din hjemmeside, som Google må indeksere, påvirker alt andet på din hjemmeside. Det betyder, at har du din cookiepolitik indekserbar, har du tynde sider, døde links etc. Det påvirker det alle dine gode sider negativt. Meget!
- 2Lad nu være med at klistre din hjemmeside til i store HERO billeder, så man skal scrolle for overhovedet at kunne forstå, hvad siden handler om. Det er fint, du viser et billede af dig selv, men medmindre du er Shakira eller Jennifer Lopez i bikini, er et lille billede for troværdighedens skyld mere end nok!
- 3Arbejd med dine sidetitler (title tags), til du er ved at miste forstanden – og fortsæt så efter en pause. De er helt ekstremt vigtige for dine placeringer og din CTR (Click Through Rate). Det er ikke spor overdrevet, når jeg siger til dig, at du skal arbejde med tekstforfatning på højeste niveau med de ca. 60-65 tegn, dine sidetitler skal være i. Sidetitler er det enkeltelement, hvor du kan flytte mest i dine placeringer, når resten af hjemmesiden er i orden.
- 4Bonus tip for de lidt mere øvede: Få sat gang i brugen af de fantastiske nye muligheder, du har med Schema.org mark-up. FAQ for eksempel – det er en klikmagnet uden lige!
Hanne Østergaard og Helbredstjek af din hjemmeside
I sommeren 2019 befandt jeg mig i en ny situation med Online Haj. Jeg skulle pludselig gå fra at være fuldtidsansat med Online Haj som sidebeskæftigelse til at være fuldtids-selvstændig. Og det betød flere ting.
Når du har din virksomhed som sidebeskæftigelse (eller hvis du bare har haft din side i adskillige år), så er der en tendens til, at hjemmesiden stille og roligt oparbejder nogle unoder. Jeg kan prøve med forsvaret om, at det var fordi, jeg manglede tid. Sandheden er dog: Jeg havde ikke helt gidet gøre alting helt efter bogen...
Så da jeg stod og pludselig for alvor skulle have styr på min virksomhed, så var jeg også nødt til at tage et fornyet kig på hjemmesiden. Ikke bare om den var pæn. Men også om den fungerede helt, som den skulle. For jeg havde en fornemmelse af, at den var sandet til. Simpelthen begravet i unyttige sider og døde links. Og jeg var i tvivl, om min trafik egentlig kom fra de rigtige ting.
Der var i den grad tale om en oprydning af min hjemmeside
Derfor kom Hanne Østergaard flyvende ind som en sand SEO-fe i min verden! Hos hende købte jeg nemlig et helbredstjek af siden.
Det gik ud på, at min side blev kæmmet igennem med en fin kam. Og lad mig bare sige, at alle skeletterne væltede ud af skabet! Men jeg endte med en klar og nemt forståelig diagnose, der var overskuelig og nem for mig at arbejde videre med.
Jeg kan varmt anbefale dig, at du får gjort det samme - du kan læse mere om Helbredstjekket her.
3 gode råd om SEO for begyndere fra Hanne Østergaard
Hanne giver dig gode råd om, at du skal kende dine kunder. Du skal få noget god hjælp og du skal huske at få ryddet op op din side.
“SEO handler om at tiltrække kunder til din forretning. Kunder, der søger efter det, du skriver på din hjemmeside.”
Hanne Østergaard
- 1SEO er ikke kun for nørder og eksperter.
SEO er et værktøj for alle. Og det behøver ikke at være svært.
Desværre fik jeg ret hurtigt et indtryk af, at det var indviklet at komme i gang med SEO. Faktisk fik jeg at vide, at det kun var eksperterne, der kendte til SEO-reglerne. Så der var ingen grund til, at jeg begyndte selv. Det er en løgn. Og lad os lige slå dén fast. SEO handler om at tiltrække kunder til din forretning. Kunder, der søger efter det, du skriver på din hjemmeside. Og for at få de to ting til at matche, så findes der SEO-regler, du skal følge, for at Google kan koble kundens søgning og din hjemmeside sammen. - 2Fald ikke i fælden ”Jeg ved, hvad mine kunder søger efter”
For det gør de færreste. Gør dig selv den tjeneste at spørge dem. Spørg dine kunder og dine potentielle kunder: Hvad søger I efter for at finde sådan én som mig? En ret simpel og banal øvelse. Men effektiv. Dine kunder og dine potentielle kunder sidder med et problem eller et ønske. Og hvad gør de? De googler efter en løsning. Men hvad skriver de? Det skal du spørge dem om. Svaret skal du bruge til at lave blogindlæg, produktbeskrivelser også så videre. Starter du sådan, kommer du hurtigere i gang. - 3SEO handler også om at rydde op
Oprydning og vedligeholdelse af din hjemmeside kan have stor betydning for dine placeringer på Google.
Oprydning af hvad? Jo, ser du. Sider med for lidt tekst. Links, der ikke virker. Billeder der er for tunge. Og så videre ...Det er ikke kun Google, der kræver, at du rydder op. Det gør dine kunder faktisk også. Tænk engang at besøge én hjemmeside, som er langsom. Som indeholder links, der ikke virker. Eller en hjemmesider med tomme sider. Det får kunderne til at gå igen. - 4En lille bonus ting
Sæt dig sammen med én, der er i fuld gang. Brug en time på, at kigge ham/hende over skulderen. Og spørg ind til, hvad SEO betyder for deres forretning. Det vil give dig et indblik i resultaterne. Det er nemlig en ret god motivation for selv at komme i gang.
Karsten Madsen og MorningScore
I forbindelse med mit møde med Hanne Østergaard, blev jeg også introduceret til det nye, danske tool Morningscore.
Toolet var det, jeg brugte til at få ryddet godt og grundigt op på min hjemmeside. Og toolet er super overskueligt og nemt at gå til.
En af folkene bag toolet er Karsten Madsen, som jeg også har bedt om at komme med 3 gode råd til dig, der er ny indenfor SEO.
Hvis du vil prøve Morningscore af i 14 dage (og få 15% rabat hvis du ender med at købe toolet), så benyt dig af, at jeg har lavet en god aftale med Karsten. Benyt dig af linket her. (aff. link) Og hvis du vil se Morningscore demonstreret, så benyt dig af at jeg holder et webinar med Karsten, som du kan tilmelde dig her
3 gode råd om SEO for begyndere fra Karsten Madsen
Karsten giver gode råd om, at du skal sætte enten tid eller penge af til SEO arbejdet, at SEO tager tid og at du skal være varsom med at vælge søgeord på et forkert grundlag
“SEO tager tid. Har du brug for resultater indenfor uger og ikke måneder skal du i stedet kigge på Google Adwords”
Karsten Madsen
- 1SEO koster enten en del tid eller en del penge. Vær parat til at afsætte minimum en ½ dag om ugen eller betale konsulenter 5.000 kr./md. For man kan spilde sin tid, hvis man ikke får det gjort ordentligt. Så hellere lade være. Et råd kunne være at finde en SEO konsulent, som kan være støttende træner, hvor du laver benarbejdet, og vedkommende står for det tekniske og guider dig til at finde de rigtige søgeord osv. Her bør du kunne komme langt med få timers konsulent bistand per måned. Det er den billigste investering.
- 2Gå kun efter ”købsladede” søgeord til at starte med. For et utrænet øje kan de være svære at spotte, men her vil jeg igen henvise til mit første råd om at få en ekspert med ombord. For det er virkelig dyre fejl at målrette sig forkerte søgeord. Eksempel på købsladet søgeord: ”psykolog Odense”. Eksempel på det modsatte: ”Stress symptomer”.
- 3SEO tager tid. Har du brug for resultater indenfor uger og ikke måneder skal du i stedet kigge på Google Adwords, hvor du betaler for kliks på de søgeord, du mener er relevante for din forretning. SEO kan tage op til 12 måneder før det giver højt afkast, men indenfor 3 måneder bør du se de første pæne resultater ved dedikeret indsats.
- 4Et bonus råd
Det kan være rart med rammer og måling på ens indsats. Til det vil jeg klart anbefale et dedikeret SEO værktøj. Der er mange gode bud derude. Fx Mangools, Semrush eller danske Morningscore som er særligt velegnet til nybegyndere. (Note: Jeg er medejer af Morningscore, så det er svært at være 100% objektiv – vurdér selv )
Torbjørn Flensted og Storybase
Torbjørn har jeg også kendt i en del år, og han er endnu en af de skønne mennesker, der gavmildt deler ud af al sin viden.
Jeg har stillet Torbjørn de samme 3 spørgsmål som de andre, og du kan læse hans svar her:
Gode råd om SEO for begyndere fra Torbjørn Flensted
Torbjørn giver gode råd om, at du skal benytte dig af andres viden og at der er masser af muligheder for at få gode råd kvit og frit
“I stedet for at være ”Palle alene i verden”, bliver du hurtigt meget bedre til SEO ved at træne og dele erfaringer med ligesindede”
Torbjørn Flensted
- 1Du bliver bedst til SEO – sammen med andre! Hvis du vil løbe et maraton er chancen for at du gennemfører mange gange større, hvis træner sammen med andre. Det samme gælder med SEO. I stedet for at være ”Palle alene i verden”, bliver du hurtigt meget bedre til SEO ved at træne og dele erfaringer med ligesindede. Du kan mødes online eller endnu bedre, prøv om du kan mødes med andre i virkeligheden. I kan eventuelt mødes og arbejde med jeres SEO hver i sær på nogle faste dage hver måned. Tag initiativ til mødes med jævne mellemrum, sæt mål, definér opgaver og forpligt jer til at arbejde fokuseret med jeres SEO.
- 2Fokusér på kernen i SEO = dine kunders udfordringer!Er SEO nyt for dig, er det nemt at miste overblikket. Husk derfor altid på, at kerneopgaven i SEO er at tiltrække flere af dine ideelle kunder, når de Googler efter løsninger på deres udfordringer. Hav derfor altid en ambition om, at du er den autoritet som kommer med de bedste svar på de spørgsmål som dine potentielle kunder søger efter på Google.
- 3Storybase
Bliv helt skarp på din målgruppes spørgsmål og bekymringer ved at bruge værktøjet StoryBase.com. Her får du ufiltreret adgang til millioner af menneskers søgeadfærd på Google. Du kan prøve Storybase gratis her.
Majbritt Lund og en bog fyldt med eksperter
Majbritt er en af dem, der arbejder med SEO hver dag i form af tekster - både for kunder og selvfølgelig i sin egen forretning. Og hun har med tiden samlet en masse værdifulde tips sammen.
Majbritt har gjort et stort stykke arbejde ud af at samle en masse af den gode viden i bogen, der hedder Overhal konkurrenterne med SEO-tekster, der sælger. Du får de første 2 kapitler med det samme, og får efterfølgende adgang til resten via mail. Du får adgang ved at tilmelde dig her med en e-mail
3 gode råd om SEO for begyndere fra Majbritt Lund
Majbritt giver gode råd om at SEO er langsigtet, at du skal få hjælp til en grundig analyse, og at du skal få feedback på arbejdet, hvis du vælger at gøre det selv.
“Når du begynder på dit SEO-arbejde, skal du lave (eller få hjælp til at lave) en SEO-analyse, så du ved, hvor mange der søger på de bestemte søgeord”
Majbritt Lund
- 1Indstil dig på, at SEO er en langsigtet investering. Så måske skal du vente med at arbejde med SEO, til du har løst de opgaver, der kan give dig resultater med det samme.
- 2Når du begynder på dit SEO-arbejde, skal du lave (eller få hjælp til at lave) en SEO-analyse, så du ved, hvor mange der søger på de bestemte søgeord. Dette kan ikke siges tydeligt nok, for den største fejl jeg ser ift. søgemaskineoptimering er at lave SEO på søgeord, ingen eller få søger på, fordi man fejlagtigt tror, at man kan gætte hvad kunderne søger efter. Det kan man langt fra altid, og det er heller ikke nødvendigt, for med de rette værktøjer kan du se det.
- 3Hvis du vil skrive dine SEO-tekster selv, så sørg for at få en SEO-konsulent eller SEO-tekstforfatter til at give dig feedback på dit arbejde, så I sikrer, at du gør det rigtigt. For at komme til at ligge højt på Google er der mange detaljer, du skal have styr på, og det er for ærgerligt først at finde ud af, at du ikke har skrevet din tekst optimalt, når resultaterne udebliver. Især hvis der er tale om detaljer, du nemt kunne have fået justeret fra starten af.
- 4Et bonus råd
Forestil dig, hvad læseren søgte svar på, da han foretog den konkrete søgning. Og giv ham et grundigt svar. Fortæl det, du ville sige, hvis du førte en samtale med læseren. Og husk, at længden på en tekst ofte er en vigtig faktor for at komme til at ligge højt på Google, da Google netop vil finde de bedste svar til læserne.
Min konklusion om, hvordan du får startet ud med SEO
Som du kan se på de gode råd, så er der visse fællesnævnere i de gode råd.
SEO-arbejdet er ikke det, der giver hurtige resultater på kort sigt. Det er en langsigtet strategi og noget, du skal blive ved med at arbejde med. Og du er nødt til at holde dig ajour. Ligesom algoritmerne på de sociale medier skifter, så kommer Google også af og til med nye tiltag, der ændrer på "reglerne".
De gode råd, der går igen om SEO for begyndere fra de dygtige eksperter er: Du skal ikke sidde fortvivlet og forsøge at finde ud af det hele selv. Benyt dig af, at der er så meget viden derude, du kan dykke ned i. Og få den nødvendige hjælp til det.
Du kommer ikke udenom at arbejde med SEO på den ene eller anden måde
Men som du kan se, så er der også råd, der umiddelbart kan stikke lidt af i forskellige retninger. Årsagen skal du finde i, at det kommer an på, hvilken situation, du og din virksomhed er i. Fælles er, at du altså ikke kommer uden om at arbejde med SEO på den ene eller den anden måde. Men dit behov for at hyre eksperter ind fra starten kan variere.
Tag udgangspunkt i den situation, du står i lige nu
Det vil sige, at hvis du for eksempel er i gang med at starte en web-shop med 100'vis af varer. Så er det alfa og omega, at du får lavet et grundigt stykke SEO arbejde fra starten af sammen med en ekspert. Det kan hurtigt blive dyrt og bøvlet, hvis du får bygget hele strukturen forkert op. Hvis ikke du bliver fundet i Google på søgninger efter dine produkter, så er det op ad bakke at få solgt dine varer.
Hvis du til gengæld er en af dem, der er super aktiv på de sociale medier, og du har gang i et aktivt nyhedsbrev, så står du i min optik i en lidt anden situation. For ja, selvfølgelig skal du arbejde med SEO. Det ville være dumt andet. Men du kan i et lidt mere adstadigt tempo sætte dig ind i, hvad der er op og ned på SEO.
Samtidig kommer vi ikke udenom, at dit budget også vil have en indflydelse på dit valg. Men som du kan se nedenfor, så går mine råd ud på, at du under alle omstændigheder skal sørge for, at du skaffer dig selv nok viden til, at du ved, hvad det handler om.
Mine 3 bedste råd til dig, der er begynder i forhold til SEO er derfor følgende:
- 1Hvis du er helt og aldeles blank, og bare ikke aner, hvor du skal starte, så vil jeg anbefale dig, at du får skab en bund af grund-viden før du bruger for meget tid på at rode med det selv. Et godt bud er at starte med at kigge på bogen, Majbritt Lund har udgivet. Når du er godt igennem den, så kan jeg varmt anbefale dig at læse Thomas Rosenstands SEO-LEX. Så er du godt rustet til at gå i gang selv, og du sparer dig selv for at falde i de helt grundlæggende fælder, der kan være i forhold til SEO
- 2Er du i gang og har rodet selv med din SEO gennem noget tid, så kan jeg varmt anbefale at få gennemgået din sides helbredstilstand af sådan en som Hanne Østergaard. Det er godt givet ud i stedet for, at du får indarbejdet alt for mange unoder på din side. Og jo før du har mulighed for at gøre det, jo bedre er det
- 3Benyt dig af alle de ressourcer, der er til rådighed og som f.eks. Torbjørn Flensted anbefaler. Du har der et netværk af dygtige eksperter siddende, der vil hjælpe dig med at tage de bedste beslutninger, når du er kørt fast. For selv hvis du synes, du har lidt styr på SEO, så kan der let opstå situationer, hvor du bliver i tvivl om, hvad den rette løsning er. Og så er det luksus at kunne støtte sig op ad de eksperter, der stiller deres viden til rådighed der
- 4Et bonus råd
På sigt bør du overveje, hvor stor en rolle din SEO indsats skal have. Som flere af eksperterne også skriver om SEO for begyndere, så skal du bruge tid eller penge på at lave den gode, langsigtede indsats, som SEO jo er. Så du skal overveje, om det er noget, du selv vil bruge tiden på. Eller om det er en god ide for eksempel at bruge tekstforfattere til at skrive tekster for dig, så teksterne er korrekte SEO-mæssigt. Men husk under alle omstændigheder: Du bliver en bedre indkøber af SEO-ydelser, hvis du selv som minimum har en basis viden om, hvad det går ud på.
Så hvad siger du så? Jeg håber, du har fået inspiration til, hvordan du kommer videre med dit SEO arbejde. Og at du har fået lidt overblik over, hvor mange gode ressourcer, der faktisk ligger til rådighed for dig.
Hvis du har brug for min hjælp til at gennemskue hvilken strategi, der er den rigtige for dig, så benyt dig af, at du kan booke mig til en gratis og helt uforpligtende strategisamtale. Du bestemmer selv tidspunktet ved at finde en tid i min kalender, der passer dig.
Rigtig god fornøjelse!