Marketing begreber samlet i en ordliste

Marketing begreber flyder rundt på sociale medier, og det er ret let at blive forvirret på et højere plan.

Det skyldes dels at det meste undervisningsmateriale er på engelsk. Dels at der er en vis dovenskab forbundet med at finde på gode ord på dansk. Dels at det faktisk af og til kan være svært at finde dækkende ord på dansk.

Og så er der der de gange, hvor marketing begreber egentlig bare bliver brugt for at demonstrere, hvor klog afsenderen er 😂

Hvis du er træt af det, og hvis du af og til er i tvivl, så er her en liste, der nok udvikler sig over tid. God fornøjelse!

A  B  C D  E  F  G  H  I  J  K  L M  N  O  P  Q  R  S  T  U  V  W  X  Y  Z

A/B Testing

Bliver også kaldt: Split Testing. A/B Testing går ganske enkelt ud på, at man tester 2 næsten ens sider op i mod hinanden. Altså teste variation A op mod B. Det kan man gøre for at se, hvilken version der skaber det bedste langtidssigtede resultat.

Du kan A/B Teste alt fra overskrifter og emnefelter i dine emails til side layout og farverne på din Call To Action- knap. A/B testing giver kun mening, hvis du har masser af trafik.

Avatar

Er det samme som Persona. Begrebet dækker over en personificering af din målgruppe ind i en enkelt person, der er repræsentanten for din perfekte kunde. Det kan være utroligt nyttigt at have et klart billede af din målgruppe. Du skal dog passe på med, at det ikke bliver en lidt for stram definition. De vigtigste faktorer at gå efter, er når du kan få et klart billede af, hvad din målgruppe har af problemer, hvad de frygter og hvad de drømmer om. Det er vigtigere end at vide, at de bruger str. 43 i sko...

Awareness, Interest, Desire, Action (AIDA)

AIDA er en klassisk marketing model, der er bygget op omkring et hieraki og repræsenterer dine kunders købsrejse. AIDA har til formål at tage kunden trygt i hånden igennem de forskellige faser. Modellen slutter af med at kunden kan tage den ønskede handling. AIDA kan du f.eks. bruge som en skabelon for din salgstekst til din Landing Page eller Salgsside, eller til Facebook- annoncer.

'Awareness' ('Bevidsthed') er der, hvor dine kunder bliver bevidste/opmærksomme på at de har et problem, som du har løsningen til. Herefter opbygges 'Interest' ('Interesse'), og er her din potentielle kunde bliver interesseret i at vide mere om dig og løsningen. 'Desire' er så her, hvor din potentielle kundes ønske om at få løst problemet intensiveres. Og til sidst vil din potentielle kunde (forhåbentlig) tage den ønskede handling: 'Action' . AIDA kan du se som en slags tragt eller funnel .

Bounce Rate

Bounce Rate udgør den procentdel af de besøgende, der klikker sig væk, eller lukker ned for en bestemt side, uden at have foretaget nogen handling. Med andre ord: De fandt ikke hvad de søgte og følte sig ikke opfordret nok til at blive hængende og lære mere.

Call To Action (CTA)

En CTA er et af de marketing begreber, du ofte møder. Det dækker over en specifik handling, som du gerne vil have, at din læser skal tage. F.eks. at de skal tilmelde sig dit nyhedsbrev, købe dit produkt eller din ydelse, bestille en gratis samtale, klikke på et link, eller kommentere på dit opslag.

Husk: Når du opfordrer dine læsere til at tage en specifik handling, skal den være konkret og helst kun én CTA ad gangen - for ikke at forvirre din læser.

Case Study

En Case Study er en beskrivelse af, hvordan din virksomhed har hjulpet en kunde, og viser de mål, processen og de resultater, som du har hjulpet din kunde med at opnå. I modsætning til en testimonial .

Click-Through Rate (CTR)

CTR er den procentdel der klikker på et link eller en Call To Action-knap. F.eks. et link i en e-mail, der får dem over på din hjemmeside, eller et link til din nyeste YouTube video. Det kunne også været et link i din Facebook annonce, der fører dem videre til din Landing Page, eller et hvilken som helst andet link, du bruger i din Marketing Funnel.

Gå tilbage til oversigten

Content Marketing

Content Marketing er også et af de marketing begreber, der bliver kastet rundt. Det betyder ganske enkelt, at man har fokus på at skabe vedvarende kvalitets-indhold. Strategien går ud på at skabe indhold af så høj kvalitet og relevans, at dit publikum søger efter det og får svar hos dig.

F.eks. blogindlæg, opslag til de sociale medier, hjemmeside-indhold, e-bog, infografik, eller ugentlige nyhedsbreve.

Content Upgrade

Når noget indhold tilføjes mere værdi, der kræver en e- mail, så er der tale om en Content Upgrade.Det kan være du har et blogindlæg, der i sig selv er solidt og fyldestgørende, men når der så oven i tilbydes en relevant Freebie, der gør indholdet endnu bedre, er der tale om en Content Upgrade.

Conversion Rate

Conversion Rate hentyder til den procentdel af læsere der, efter at have klikket på din CTA, har taget den ønskede handling. Conversion Rate er et marketing begren, der kan betyde flere ting alt efter, hvad din CTA er, men oftest bruges den til at beregne procentdelen af en specifik handling eller et salg.F.eks. hvis du har 100 klik på dit link, og det har ført til 3 salg, så er din Conversion Rate 3%.

Customer Lifetime Value (CLV)

CLV (Din kundes livstidsværdi) drejer sig om det samlede beløb, din kunde bruger på dit produkt eller din ydelse, gennem deres livstid som din kunde. Det er et af de marketing begreber, der er gode at kende, for jo længere du kan beholde en kunde hos dig, jo større vil din CLV være. For at opnå en høj CLV er det vigtigt at have en god kundesupport for at bevare deres interesse, troværdighed og engagement hos dig. Tallet kan hjælpe dig med at vurdere, hvor mange penge du ønsker at bruge på at anskaffe en ny kunde.

Double opt-in

Double opt-in er når du bliver bedt om som ny tilmelding på en e-mail liste at bekræfte din tilmelding. Altså processen er: Du lander på en tilmeldingsside (Landing page), og når du har indtastet din e-mail adresse, så kommer du først videre i din tilmelding, når du ovre i din indbakke har åbnet en mail med et link, der bekræfter din tilmelding.

Af dem, der har forstand på GDPR og den slags er der stor uenighed om, det er et krav eller ej. Det står klart, at du risikerer at miste en del tilmeldinger, for ryger denne mail i spamfoldere, og glemmer dine eller nye læsere, at de mangler at bekræfte, så må/kan du ikke sende dem mails. På den anden side er du 100% sikker på, at kan vise, at de selv har valgt at tilmelde sig.

Freebie

En freebie er det, du lokker med for at få en ny læser til at tilmelde sig nyhedsbrevet. Det kan være alt fra et webinar, en e-bog, en lydfil, en tjekliste, en mail serie, osv. Af andre marketing begreber bruges også begrebet Lead Magnet.

Gå tilbage til oversigten

Landing Page

En Landing Page (Landingsside) er karakteriseret ved at være renset for forstyrrelser - dvs. ofte uden top-menu. Den har ét formål: Foretag handlingen eller gå igen!Det kan være en side med en gratis gave, f.eks. en freebie(se punkt 12) mod, at de giver dig deres e-mail adresse. En Landing Page kan også være en Sales Page (Salgsside), hvor du promoverer dit produkt (f.eks. et onlinekursus).

Lead

Et lead er i bund og grund en kontakt, du kan tage fat i på den ene eller den anden måde. Det vil sige, at du på lovlig vis har fat i en mulig kundes navn, e-mail og/eller telefonnummer. Leads kan yderligere opdeles i følgende grupper:

MQLs (Marketing Qualified Leads) - altså nogen, der har vist interesse for din markedsføring, men som ikke nødvendigvis er så langt i din Marketing Funnel.

SQL's (Sales Qualified Leads) - altså nogen, der er længere i deres parathed til at blive solgt til. Det vil sige, at de sandsynligvis har modtaget en del markedsføring og er klar til at blive præsenteret for et salgsbudskab/blive ringet op af en sælger, osv.

Lead Magnet 

En Lead Magnet er det samme som en freebie, eller en forsmag på dit produkt eller din ydelse, der intensiverer en potentiel kundes lyst til at tilmelde sig dit nyhedsbrev. De får en "gratis" gave af høj værdi mod, at de giver dig deres kontakt informationer (e-mail adresse). Her bliver der trykket på den psykologiske trigger: 'Gengældelse'.Eks.: en gratis e-bog, optaget webinar, quiz, guide, cheatsheet, osv.

Lead Nurturing

Når du så har fået en potentiel kundes e-mail adresse, begynder du at pleje (nurture) den nye læser og opbygge jeres forhold ved at tilbyde værdifuldt og relevant indhold gennem en række af forskellige kontaktpunkter. F.eks. ved at sende en automatisk velkomst e-mail til din nye læser.

Marketing Funnel

Landing Page og Lead Nurturing (se punkt 13) er begge en del af en Marketing Funnel (en tragt). Jeg omtaler det ofte som en købsrejse, som ikke altid er lineær. Men det kan også være en markedsføringskampagne, som kan bruges til at tiltrække besøgende, konvertere dem til potentielle kunder, for derefter at "nurture" (pleje) dem, så de får lyst til at tage en købsbeslutning.

Toppen af tragten: Inspirationsfasen

Er her hvor din besøgende lige er startet med at søge efter mere information, identificere sit problem og lære om de forskellige løsninger. Her ville du f.eks. kunne tilbyde en freebie (se punkt 12) af høj værdi, mod at de giver dig deres bedste e-mail.

Midten af tragten: Overvejelsesfasen

I toppen gav de dig deres bedste e-mail. Nu "falder" de ned til midten af tragten, hvor de er blevet mere klar over deres problem, og hvordan du kan hjælpe dem videre.

Bunden af tragten: Beslutningsfasen

Det er her hvor din potentielle kunde vil gå ind i beslutningsfasen og bestemme sig for om han/hun vil købe eller ej.

Gå tilbage til oversigten

One Time Offer (OTO)

OTO refererer til en salgsside (Sales Page), der promoverer et specielt tilbud som er tilgængeligt - jep, du gættede rigtigt - KUN én gang. OTO er et tilbud, der oprigtigt udløber, når du siger, at det gør. OTO bliver som oftest præsenteret efter en email-liste tilmelding, eller anden slags registrering. F.eks. når du tilmelder dig din yndlings butiks email-liste for at få deres 10% rabat kode ved første køb. OTO virker, fordi vi allesammen ELSKER gode tilbud og rabatter - der batter!

Persona

Se beskrivelsen under Avatar

Return on Investment (ROI)

Når du nu kender din Conversion Rate, kan du finde frem til dit ROI - altså et nøgletal, der evaluerer størrelsen på et økonomisk overskud/udbytte sat i forhold til det, du har investeret. Så jo højere ROI - jo bedre. F.eks.viser undersøgelser gang på gang, at e-mail markedsføring har den største ROI.

SEO & Keyword Research

Search Engine Optimization (SEO) bygger på Keyword Research (Søgeordsanalyse). SEO arbejde går ud på at øge din hjemmesides synlighed, så den opnår høje placeringer i Google på det, som dine kunder søger efter.

SEO handler om at øge synligheden for din hjemmeside gennem ikke-betalte organiske søge resultater. Typisk vil det blive gjort med SEO-metoder, som at genere 'Backlinks' (links der fører tilbage til dig), tilføje relevante søgeord og udgive indhold (f.eks. blogindlæg, osv.).

Hvor Keyword Research (Søgeordsanalyse) handler om at søge efter relevante søgeord. Altså søgeord din målgruppe benytter, når de søger på Google efter produkter, ydelser og generelle informationer. Ved brug af Keyword Research værktøjer kan du finde frem til relevante søgeord, som du kan indsætte i dit indhold (f.eks. blogindlæg).

Testimonial

Testimonial er en kundeudtalelse fra en tidligere kunde, der anbefaler dig og din ydelse eller dit produkt. Du kan bruge testimonials til at vise nye kunder den værdi, du eller dit produkt kan give dem. Det kan være med til at give din nye kunde en ro i maven, inden de køber fra dig.

Tripwire

Tripwire handler om, at kunden får præsenteret et lille/billigt produkt, der ikke kræver den store overvejelse, lige efter, at kunden modtog noget, der var gratis. Den her metode kan lade sig gøre, hvis du har stor trafik, da det ofte kun vil være en lille procentdel, der vil købe.

Unique Selling Proposition (USP)

USP er det, der gør en virksomhed eller et brand unik og anderledes fra konkurrenterne. USP er kort og simpelt, men meget effektiv. I en enkelt sætning kommunikerer du,hvorfor dit brand er specielt fra de andres og, hvorfor de skulle købe fra dig. Her er der fokus på DINE fordele og salgsargumenter.

Gå tilbage til den alfabetiske oversigt over marketing begreber her

Upsell

Upsell (også kaldet 'Opsalg') er et ekstra køb, som du kan tilbyde din kunde efter han/hun har købt hos dig. Tænk på det her som en opgradering, du gerne vil tilbyde din kunde. Altså en udvidende oplevelse hos dig og dit brand. Et Opsalg kan ske direkte efter deres køb af dit produkt eller din ydelse. F.eks. hvis de har købt et online kursus og herefter får tilbudt at tilmelde sig din medlemsklub. Eller det kan også ske senere. F.eks. kunne det også være en opgradering med en rabat, hvis de slår til NU.

Word of Mouth (WOM)

WOM er et af de marketing begreber, der dækker over den marketing metode, der beror sig på organiske sociale interaktioner og samtaler, der promoverer et produkt eller en ydelse. Folk vil hellere købe et produkt eller en ydelse fra et brand, der blev anbefalet af en ven fremfor et brand, som de ingen referencer har til.

Jeg håber, at listen gjorde dig lidt mere fortrolig med alle de mange marketing begreber, der bliver kastet rundt med. Ellers er du velkommen til at skrive til mig!

------

Er vi to connected på LinkedIn? Det er den platform, jeg er mest aktiv på, så er vi ikke allerede i netværk med hinanden, så er du hjertelig velkommen. Du finder min LinkedIn profil her

Måske er du også interesseret i:

Jeg hedder Lise Halskov og er indehaver af Online Haj.

Jeg er indehaver af Online Haj. Jeg hjælper dig, der er en ambitiøs indehaver eller ansat i en passionsdrevet virksomhed med at skrive konverterende tekster og at planlægge og eksekvere din markedsføring, så du bliver synlig overfor dine drømmekunder.

Og så du bruger din tid mest effektivt. Min hjælp til dig starter med, at vi to tager en snak.
Book din samtale her

>