Mød mine fantastiske kunder i webinarkurset Bliv en Haj til Webinar
Hvis du overvejer at gå i gang med at holde webinar, kan de her beretninger måske være nyttige for dig. Jeg har talt med nogle af de mange skønne kunder, der er sprunget ud i webinarer efter at have gennemgået mit webinarkursus, Bliv en Haj til Webinar.
Først skal du møde Karina.
"Vi nåede 1/3 af vores mål for årets omsætning på 2 dage!"
Karina Callesen har virksomheden Fru C, hvor hun med sikker hånd hjælper sine kunder med at blive dygtige til at udnytte deres symaskiner til det yderste. Hun har blandt andet et online kursus, der hedder Bliv dus med din overlocker, og det var her, vi startede, da jeg hjalp Karina i gang med at holde webinar.
Det lå ikke i kortene, at Karina skulle i gang med at holde webinar. Hun siger selv:
Jeg tænkte, at webinarer var noget amerikaniseret pjat. Hvor man den første halve time snakker man om sig selv, og om hvor god man er, hvor meget man tjener, og hvor mange store folk man har mødt og har arbejdet sammen med. Og så i den sidste kvarter eller halv time, sælger man for vildt Det er nok dem, jeg løb ind i, da jeg først oplevede webinarer.
Jeg fik overbevist Karina, og da hun først kom i gang med at sætte det op, så gik processen rigtig godt:
Jeg vil sige: Hvis jeg selv skulle have gjort det, så havde jeg slet ikke gjort det på den her måde. Jeg ville slet ikke kunne lave de her små finurligheder, og det du kalder hold i hånden salg. Hvis det var mig, så havde jeg kørt en masse undervisning ind og så salg til sidst. "Jeg har det her kursus - køb det, fordi det er godt".
Men så fordi, at jeg har været med på nogle af dine webinarer, så kunne jeg jo godt se, at du gjorde det på en helt anden måde. Det er meget mere elegant, og det her med salg, det var bare sådan noget, som blev flettet ind. Og det handlede ikke om at tale om mig selv i en halv time. Og det handlede ikke om, at jeg skulle levere en halv times hård undervisning.
Dengang jeg gik i gang med dit webinarkursus, så var det jo simpelt, fordi så tog jeg jo egentlig bare kurset fra en ende af og gjorde, som du sagde. Og brugte din skabeloner. Og så sad jeg egentlig bare og skrev notater, og så var det jo faktisk rimelig let at gå til.
Du skal regne med at lægge tid i specielt det første webinar - det var også noget Karina reflekterede over:
Altså, det var det jo ikke noget, man bare lige laver på en time. Men fordi alt blev skåret ud i pap, så var det jo til at gå til.
Efter alle forberedelserne var Karina klar til at gå live, og det var ikke uden et bankende hjerte:
Altså jeg var da pænt nervøs, fordi at det var sådan en anderledes måde at gøre det på. Jeg er ligesom vant til bare at undervise og give en masse viden væk. Så nu skulle jeg lige have det tvist med også at sælge i webinaret. Men da jeg var i gang, og det bare kørte, så var det dejligt, at det bare var så let. Også det der med, at jeg følte ikke, at jeg påduttede nogen noget. Så jeg synes, at det var en rigtig god oplevelse.
Og hvis du sidder og tænker: Hvordan gik det mon så med resultatet, så hold lige fast i bordkanten:
Der var over 1000, der tilmeldte sig, og hele 400 der deltog live. Jeg synes jo selv, at det var helt vanvittigt. Jeg har jo aldrig nogensinde før solgt så meget på to dage, altså. Så ja, det var jo faktisk en tredjedel af det, vi har sat som vores årsomsætning, vi nåede på 2 dage. Og så har det givet næsten 500 nye på mailing listen!
En vigtig pointe, som Karina og jeg også nåede at tale om var de opfølgende mails efter selve webinaret:
Vi havde lavet det sådan, at alle tilmeldte fik en optagelse. Og jeg kan se, der er rigtig mange, der faktisk har set optagelsen. Det opfølgende salg foregik over de to næste dage efter webinaret. Og det kunne jeg ikke have været foruden. Der blev solgt rigtig, rigtig godt på selve aftenen. Men der blev solgt lige så meget på de to dage efter - det gjorde jo så bare lige det sidste.
Til sidst spurgte jeg Karina om, hvad hun ville sige til andre, der har lyst til at kaste sig ud i det?
For det første: Webinarer kan altså noget. Når det er sagt, så kunne jeg ikke have lavet det her webinar, uden webinar kurset. Så havde jeg slet ikke kunne kunne bygge det op på den her måde, der virkede så godt. Overhovedet. Det at lære, hvordan du giver værdi uden at forære hele butikken væk og uden at være en klam sælger. Det var det hele værd.
Med den vejledning, du får, kan du trygt gå i gang med kurset. Det synes jeg simpelthen.
Og det er i hvert fald ikke sidste gang, jeg laver webinar.
"Det var især værdifuldt at lære at få salget flettet ind i webinaret"
Nu synes jeg, du skal møde Louise Cecillia Larsen, der har virksomheden LCL tarot med hjemmesiden Tarotkurser.dk. Her hjælper hun med at gøre tarotkort forståelige for dem der ønsker at bruge dem i hverdagen. Louise havde heller ikke holdt webinarer før, da hun og jeg gik i gang med det sammen. Louise siger selv om sit forhold til webinarer:
Altså jeg var, om ikke skræmt, så lidt intimideret af det. Jeg har jo gået live før, så på den måde var det jo ikke en kæmpe overvindelse, men alligevel var det et ekstra step. Dels var der noget teknisk, jeg skulle sætte mig ind i, og det er jo altid en hurdle. Og dels det, at det på en måde virkede lidt mere alvorligt end bare at gå på et Facebook Live. For der skulle sættes slides op, så det er en lidt anden form.
Louise har investeret i at få noget hjælp fra mig i processen, og det gjorde hele oplevelsen noget nemmere for hende:
Det var en nem proces, fordi jeg havde dig på sidelinjen. Jeg synes ikke processen var så kompliceret, for jeg havde jo dine slides at læne mig op ad undervejs. Uden ville jeg have haft svært ved at komme rigtigt i gang. Det er jo ikke fordi jeg ikke har lavet slides før, men det der med lige at blive sparket i gang, det var godt. Uden kunne det godt have virket lidt overvældende, så det var dejligt at have dig, Lise at læne sig op ad.
Det var især værdifuldt at lære at få det med salget ind i webinar indholdet. Det var det sværeste med, hvordan man får det flettet ind på en naturlig måde. Det var jeg rigtig glad for, at vi fik snakket om.
Louise var spændt den dag, hun skulle holde webinaret, men det forløb rigtig godt. Louise siger:
Det var en super god oplevelse! Det gik så godt, og jeg havde rigtig mange med. Der mange, der deltog live og var rigtig aktive hele vejen igennem. Der var god interaktion og deltagelse og masser af kommentarer. Og så var det bare en god fornemmelse, der gjorde, at jeg følte mig rigtig godt tilpas. Og da jeg først var live, var det jo helt ligesom, når jeg går live på Facebook. Så kørte det bare.
Og resultaterne taler vist for sig selv - prøv at hør, hvad Louise oplevede:
Der var ca 140, der deltog live og var super aktive ud af de ialt 530, der var tilmeldt. Og undervejs i webinaret var der 20% af deltagerne, der købte. Samtidig kørte jeg også en mailkampagne i forlængelse af webinaret, så jeg endte faktisk på, at det var 20% af alle de tilmeldte, der købte.
Jeg spurgte lidt til, hvad Louise synes om webinarkurset og det at få hjælp til processen. For Louise var det blandingen, der gjorde forskellen, for som hun siger:
Jeg har været rigtig glad for at få hjælpen fra dig, Lise, for det har gjort hele forskellen. Det jeg fik ud af kurset var den gode gennemgang af Hold i Hånden salget, for det havde jeg brug for at lære. Og så var den rent praktiske opsætning af webinaret rigtig god. Og i øvrigt var webinarsystemet (Demio) var super nemt at arbejde med - så let at gå til, så det gav ingen problemer.
Den hjælp der nok i virkeligheden var den mest værdifulde for mig var, at vi gennemgik alle slides og satte hele webinaret op sammen. For du gik ind og hjalp mig med, hvor jeg lige skulle "skrue" op for salget, og hvordan jeg skulle lave de gode overgange. Det var godt nok guld værd! Det gjorde mig meget mere tryg, da jeg så skulle præsentere det. Desuden inspirerede du mig til, hvordan mine slides skulle se ud, og du hjalp med at jeg fik lavet den bedste rækkefølge.
Louise er blevet fan af webinarer, og hun har det her budskab til dig, der overvejer det:
Jeg vil klart anbefale at få hjælp til at holde webinarer, for i mit tilfælde betød det, at jeg var langt mere sikker, da jeg skulle holde det. Jeg går selv og tager tilløb til at holde et igen, for nu ved jeg, hvordan jeg skal gribe det an. Det er ikke så intimiderende længere. Og så var det bare så fedt at mærke det engagement fra dem, der var på. Faktisk nåede jeg næsten ikke at præsentere mit tilbud, før folk begyndte at købe det, og det var en vild oplevelse. Fedt at mærke, at salgene tikkede ind på telefonen :-)
Hvis du også vil i gang med at holde succesrige webinarer, så kan du læse meget mere om Bliv en Haj til Webinar lige her.