Afmeldinger: Hvor bange skal jeg være for dem? Online Haj podcast

OH55 – Afmeldinger: Hvor bange skal jeg være for dem?


Her får du foreløbigt sidste episode i serien Nyhedsbreve i November. Jeg kan dog garantere dig for, at jeg bliver ved med at lave episoder om emnet i fremtiden. E-mail marketing er en altafgørende strategi for de fleste, om ikke alle, små virksomheder. 

I episode nummer 52 kiggede vi på, hvad en perfekt freebie er. Vi kiggede også på, hvordan du kan blive klogere på, hvad den skal bestå af. Og i episode 53 kiggede vi så på, hvordan du laver den perfekte freebie. I episode 54 handlede det om, hvor vigtigt det er, at du arbejder strategisk med segmentering. Og i dag skal det så handle om de frygtede afmeldinger.

Afmeldinger fra nyhedsbrevet

Lige så fedt det er at se nye tilmeldinger strømme ind på din nyhedsbrevsliste, lige så surt kan det være at se, når der er afmeldinger.

Vi kan godt blive så fokuserede på afmeldinger, at vi vælger at tage nogle forkerte beslutninger. Derfor er det vigtigt at være opmærksom på, hvad det er for mekanikker, der er i gang her.

Lad os først se på hvorfor dine læsere afmelder sig:

  • Det kan være, at de ikke længere er interesseret det, du sælger
  • Det kan være, at de har skiftet job og ikke længere har brug for det, du sælger
  • Det kan være, at de ser fortvivlet på deres indbakke og bare generelt vil rydde op i antallet af nyhedsbreve
  • Det kan være, at de har glemt, at de har tilmeldt sig
  • Det kan være, at de afmelder sig ved en fejl
  • Det kan være, at de har glemt, hvem du er og ikke aner, hvad du laver
  • Det kan være, at de synes du er irriterende
  • Det kan være, at de synes, du sender for mange mails

De 2 sidste grunde er mærkeligt nok dem, de fleste er mest bange for. Det er i hvert fald de grunde, jeg oftest hører, når der bliver sået tvivl om e-mail markedsføringer er en god ide.

Så lad os lige bryde dem ned.

For det første er der ingen af os, der har en præcis statistik over, hvorfor folk afmelder sig. Du kan godt i f.eks. MailChimp spørge om grunden til afmeldingen. Du kan bare ikke være sikker på, om folk udfylder den præcist. Eller om de overhovedet udfylder den. De er jo netop i gang med at afmelde sig, så sandsynligheden for at de gider bruge lang tid på processen er ikke stor.

Det vil sige, at det i mange tilfælde lige så godt kunne være en af de mange andre grunde, der betyder, at de afmelder sig. Så husk lige på det.

Afmeldingerne kommer, fordi de synes, du er irriterende

Lad os lige slå fast, at med mindre, du er en spammer, så er der jo ingen af os, der sender mails ud for at være irriterende. Men derfor kan der sagtens sidde nogen og synes, at vi er både irriterende, irrelevante, tossede, dumme, osv.

Det du skal overveje er, at hvis læserne synes det, skal vi så egentlig bruge tid på dem? 

For hver person, der afmelder sig, fordi de synes, du er irriterende, har du sikkert 10, 20, 40, 100, der synes, du er fantastisk. Så hvorfor skal du indrette dig efter mindretallet her?

Du skal nemlig tænke på, at afmeldinger er en smart måde at segmentere på, hvor dine læsere af sig selv vælger dig fra, fordi de aldrig vil købe fra dig alligevel. Og glæd dig over det, for så skal du ikke indrette dig på dem.

Tip: Hvor mange afmeldinger er passende? Det kan jeg ikke svare dig på. Der er nogen, der siger maks 20%. Nogen siger maks 15%. Nogen siger mere. Det korte svar er, at det er individuelt. Og igen ikke det, jeg synes, du skal bruge mest tid på at stresse over. Hvis du f.eks. begynder at sende mails ud regelmæssigt efter en lang pause, så er det normalt, at du får en masse afmeldinger. Det skal du bare tage i stiv arm.

Afmeldingerne kommer, fordi du sender for mange mails

Her skal du også have tungen lige i munden, for hvad er for mange mails?

Hvis du for eksempel kun sender en mail om måneden, så er det mere sandsynligt, at du sender for få. 

Jeg fik forleden en mail fra en kvinde, jeg virkelig ikke kan huske, jeg nogensinde har tilmeldt mig nyhedsbrevet fra. Det viste sig at være måneder siden, hun sidst skrev til mig. Og det er kun fordi, jeg er en nørd, at jeg brugte tid på at finde ud af, hvem hun var. De fleste andre ville have afmeldt sig eller oven i købet markeret det som spam.

Men lad os så sige, at du kører hårdt på med en kampagne, hvor du sender 3-4 mails om ugen i 3 uger. Er det for mange mails?

Det kommer sørme an på, hvad du ønsker at opnå.

Du skal jo huske på, at selv dine bedste mails med de mest fantastiske titler ikke bliver læst af alle dine læsere. 

Der er måske 30-40%, der åbner mailen. Så hvis du kun sender den ene mail om f.eks. et kursus, du vil sælge, så er der 60-70% af dine læsere, der aldrig opdager, hvad du sælger... 

2-3 mails senere kan du øge andelen af dem, der ser og handler på dit budskab. Og husk på, at vi ofte skal udsættes for et budskab mange flere gange før vi handler.

Det vil sige, at hvis du sender i alt 8 mails ud om et kursus, du sælger, så kan det være, at hver enkelt af dine læsere ser det i alt 3-4 gange, hvis du er heldig.

Betyder det, at jeg bare skal sende så mange mails som muligt?

Hvorfor afmeldinger er godt

Nej, det betyder, at du skal lave en god strategi for hvorfor, du sender dine mails og hvornår. Men du skal ikke være bange for afmeldinger. Det er typisk folk, der alligevel aldrig ville købe fra dig.

Faktisk skal du selv rydde op i din liste med jævne mellemrum.

For har du for mange "døde" læsere på din liste, så giver det

  • dårlige åbningsrater, der giver dig et skævt billede af din liste
  • større risiko for at dine mails ryger i spamfiltre rundt omkring
  • større regning fra din mailudbyder hvor du ofte betaler for 1000, 3000, osv læsere. Og hvorfor betale for folk, der slet ikke gider læse med?

Det er 100 gange bedre, at have en lille aktiv liste, end det er at have en kæmpe liste med det, jeg kalder "døde" læsere.

Hvordan rydder jeg selv op i min liste?

Det kan du gøre på flere måder. Jeg har lavet et bonus-tema til mine medlemmer af Medlemsklubben Bliv en Online Haj, hvor jeg viser hvorfor og hvordan du rydder op i listen inde i MailChimp, så det er lige til at gå til. 

Du kan få adgang til temaet plus mange andre lige her.

Tips: Slå din notifikation i MailChimp fra, når det kommer til afmeldinger. Du har ikke brug for at få en mail, hver gang nogen afmelder sig. Det er helt tosset at stresse over, for du skal i stedet glæde dig over alle de nye læsere, du får. Det eneste, du kan bruge afmeldinger til er, at hvis de pludselig stiger drastisk, så kan du overveje, hvad du skal skrue på.

Vil du hjælpe mig med med at få endnu flere lyttere?

Jeg blive stjerneglad, hvis du vil hjælpe mig med at få flere lyttere, og det kan du gøre på flere måder:

  • Abonnere på podcasten på iTunes, Stitcher, Spotify eller hvor du nu lytter med
  • Giv mig 5 stjerner og skrive en anmeldelse, for så er der endnu flere, der kan finde frem til podcasten
  • Evt dele podcasten f.eks. på Facebook, hvis du har lyst til det

Af hjertet tak! ❤️

Episoden er selvfølgelig sponseret af Medlemsklubben Bliv en Online Haj

...hvor du får hjælp til at gå fra at være en lille fisk til at blive en rigtig Online Haj. Der er sparring med andre selvstændige og masser af temaer, der hjælper dig med din markedsføring på nettet.

Månedens tema: I December er månedens tema en detaljeret video gennemgang af, hvordan du bruger en aktivitetsplan til at blive helt skarp på at planlægge, hvor din omsætning skal komme fra over hele det næste år. Hvis du ikke vil gå glip af det, så blive medlem nu, så du kan komme i gang med planlægningen af 2019!

Andre nyttige links til tidligere podcast episoder:

Lyt med i episoden: Afmeldinger og hvorfor du ikke skal være bange for dem

Del gerne med dit netværk!
>