Automatisere din forretning: En god ide til den stille ferietid

Brug den stille ferietid til at automatisere din forretning

automatisere din forretning

Der, hvor lønmodtagere typisk jubler over ferietiden, kan man altså godt sidde som selvstændig og føle sig lidt presset.

Jeg ved ikke, om du kan genkende det, men lige så dejligt det er med ferie, lige så meget kan man føle, at ens virksomhed står stille.

Som i helt stille. Ingen kunder. Ingen mails. Stille.

Her kan du vælge at gøre flere ting.

Det første, jeg vil anbefale dig er at du sørger for at DU også får holdt ferie.

Jeg har selv siddet i den fælde, at jeg næsten ikke syntes, at jeg kunne tillade mig at holde fri, når der endnu ikke var et ordentligt overskud i virksomheden.

Men lad være – det er alfa og omega, at du får ladet op.

Men hvad så med resten af tiden?

Det er en rigtig god ide, at automatisere din forretning.

Det vil sige, at du får kigget på, hvilke opgaver, du kan lave smartere, og hvilke opgaver du kan uddelegere.

Der er flere håndgribelige fordel ved at automatisere sin forretning.

Du kan dels spare en masse tid, du kan undgå at lave fejl (jeg er personligt en klovn til at lave arbejde, der har en del rutine ind over. Jeg stopper med at koncentrere mig, og så laver jeg uværgerligt en brøler på et eller andet tidspunkt…), og du kan få gladere kunder ud af det.

Hele øvelsen er ikke svær – den kræver bare, at du giver din virksomhed et slags serviceeftersyn, hvor du kigger på dine rutiner. Her er nogle ideer, du måske kan bruge:

  • Lav en oversigt over opgaver, der har et element af gentagelse over sig. For eksempel skal mange typisk bruge de samme oplysninger fra nye kunder. Lav en gang for alle en skabelon over oplysningerne, som du hver gang kan sende til en ny kunde. Eksempel: Du laver websider og skal hver gang have oplysninger fra din kunde med hosting password, password til hjemmeside, etc. Bed om det hele samlet i en enkel skabelon
  • I samme kategori: Måske er der altid nogle oplysninger, du har brug for at give til en ny kunde hos dig. Få skrevet det ned alt sammen og vælg enten at sætte det op på en pæn måde på et infoark (Brug for eksempel www.canva.com) eller skriv det hele ind i en mail, som du gemmer som en kladde, så du nemt kan kopiere indholdet. Det er et simpelt lille trick, men super effektivt. Eksempel: Du er fysioterapeut og har brug for at din nye kunde forstår, hvad din kunde kan forvente af resultater, så de går ind til behandlingen med det rigtige mindset
  • Måske er dit arbejde med en kunde en process, der går igen. For eksempel hvis du sælger et coaching forløb – det er super god service, at du sender en overskuelig trin-for-trin oversigt over, hvad forløbet går ud på. Det kan godt være, at din kunde har set det på salgssiden, men vi er alle indrettet sådan, at vi glemmer detaljerne, så en overskuelig oversigt kan være en god hjælp for din kunde
  • Opgaver, der er besværlige, men som du kun laver en gang i mellem, kan også være en stor fordel at dokumentere. Dels for din egen skyld og dels for at du kan uddelegere til andre på sigt. Eksempel: Måske laver du selv din bogføring, og du har opdaget, at der er nogle trin, du har svært ved at huske fra gang til gang. Skriv dem ned i f.eks. Evernote eller Google Docs, så du kan finde dine noter frem fra gang til gang. Du kan også optage en kort video, hvor du går de forskellige trin i gennem. Det er en super nem metode, når du gerne vil kunne uddelegere dine opgaver.

Brug din fantasi til, hvilket format, du vil lave tingene i og overvej modtageren, før du beslutter dig.

Har du kunder, der typisk har travlt og føler sig pressede, så tænk for eksempel infographics, der hurtigt formidler de forskellige pointer.

Har du kunder, der har behov for at føle sig trygge, så kan vide være det rigtige.

Skal du i gang med at automatisere din forretning?

 

automatisere din forretning

Hvis du er i tvivl om, hvor du skal gå i gang først, så kan jeg kraftigt anbefale dig at kigge på det tema, jeg har i Medlemsklubben Bliv en Online Haj, som hedder 4 uger med Fokus.

Det går i al korthed ud på:

  • Du brainstormer på, hvilke opgaver, du har liggende
  • Så vælger du en enkelt ud – gerne noget, hvor du kan se, at hvis du gennemfører det ene projekt, så vil det gøre stor forskel i din virksomhed
  • Ideen er nu at du begynder at bryde de del-opgaver ned, der ligger i opgaven, så du har et overblik
  • Og så plotter du jævn tid ind i kalenderen, så du er sikker på, at du får det gjort

Metoden er i og for sig simpel, men jeg kan godt garantere dig for, at du vil se resultater, hvis du følger opskriften.

Flere af mine medlemmer i klubben sværger til metoden, for alle de gode ideer oppe i hovedet er jo som bekendt nul værd, hvis de ikke bliver ført ud i livet.

Og er du nyt medlem, og har du ikke fået kigget på temaet endnu? Jamen, så kan jeg kraftigt anbefale at gå i gang! 🙂

Du kan prøve dig frem selv, eller du kan få adgang til temaet i medlemsklubben, hvor jeg forklarer i detaljer hvordan du skal gøre, lige nu og for kun 10 kr for den første måned.

Du binder dig ikke til at være medlem i en bestemt periode – du kan til enhver tid afmelde dig.

Er du interesseret, så klik her for at benytte dig af mit julitilbud, der udløber den 24. juli kl 24.

Del gerne med dit netværk!
>