Billig markedsføring: Sådan skaffer du bedst kunder via online markedsføring

billig markedsføring - et blogindlæg med 5 tips

Når billig markedsføring giver rigtig god mening

Hvis du er ejer af en mindre virksomhed, så er du med garanti på jagt efter en måde at markedsføre din virksomhed på. De færreste af os oplever, at kunderne helt automatisk strømmer til af sig selv, så der skal arbejdes med de muligheder, der er.

Det er også de færreste små virksomheder, der har en uanet mængde penge at fyre af til at skaffe kunder. Derfor skal vi i dag kigge på, hvordan du kan klare dig igennem med en hel del billig markedsføring.

Du skal dog huske på, at i begejstringen over det, der er billigt, skal du ikke glemme, at din egen tid også har en værdi. Det vil sige, at når jeg for eksempel taler om hjemmesider, så skal du vurdere, hvor din kompetence er.

Hvis du er ferm og let kan finde ud af at lave det selv, jamen så giver det måske god mening, at du gør det selv. Men hvis du kan se, at det er noget, der trækker tid væk fra dine kunder eller at det bare falder dig utroligt svært, så skal du søge hjælp til det. Ellers ender billig markedsføring med at blive ret dyr for dig.

Så hold det i baghovedet, og lad os kigge på dine muligheder.

Få en tjekliste, der gør det lettere at implementere de 5 punkter

Klik på knappen her og download en overskuelig tjekliste, så du let kan implementere de ting, der vil hjælpe dig i gang med at lave billig markedsføring

5 tips til billig markedsføring, du kan sætte i gang her og nu

1. Din hjemmeside

Din hjemmeside er så at sige huset i din markedsføring, og du skal først og fremmest sørge for, at den fungerer optimalt for dig.

Læg mærke til, at det ikke nødvendigvis kun handler om, hvordan din hjemmeside ser ud. Det handler allermest om, at din hjemmeside opfylder følgende krav:

  • Det er tydeligt, hvad du tilbyder
  • Det er let at finde rundt på siden
  • På hver side er det let at finde frem til mere relevant indhold for din læser
  • Det er nemt at komme i kontakt med dig

Selvfølgelig er det ikke lige meget, hvordan din hjemmeside ser ud. Den er dit ansigt udadtil og den vil lynhurtigt enten tiltrække eller afskrække dine besøgende.

For eksempel har jeg allerede på forsiden et stort billede af mig og Online Haj.

Gå fra lille fisk til Online Haj

Det deler vandene – der er dem, der synes det er befriende, at jeg ikke tager mig selv så højtideligt, mens der er dem, der synes det er afsindigt uprofessionelt. Den sidste gruppe vil straks forlade siden igen, og det er faktisk en god ting.

Hvorfor?

Jo, for de vil jo aldrig blive kunder alligevel, så hvorfor egentlig bruge tid på dem?​

Tip: Hvordan finder du ud af, om din hjemmeside fungerer, som den skal?

  1. Du kan med fordel bede en anden om at kigge på din side og komme med kommentarer. Fordelen er, at det er gratis, men ulempen er, at hvis personen ikke har forstand på emnet, så risikerer du, at det ikke bliver de rigtige ting, du fokuserer på.
  2. Du kan kigge på det selv. Prøv at sætte dig i din kundes sted og gå dine sider igennem med et kritisk øje.
  3. Du kan få professionel hjælp til at gennemgå, hvad der skal ændres og hvordan. Selvom du betaler for det, så kan det være godt givet ud, da du dermed får en køreplan over, hvad der skal laves. Jeg kan personligt anbefale at få et hjemmesidetjek af Anita Cordes, der hjælper mig med Online Haj. Hende finder du her.

2. Din blog

Nu vi er ved din hjemmeside, så lad os tale om din blog.

På din hjemmeside har du de faste sider – det er der, hvor du har din Om dig side, din forside, dine ydelser og din kontakt. En blog består der imod af artikler, der typisk ligger ordnet efter dato eller kategorier, alt efter hvad du vælger.

Det vil sige, at dit blogindhold er mere dynamisk, for der kommer jo nyt indhold til, hver gang du skriver et nyt blogindlæg.

Det er noget, Google rigtig godt kan lide.

Og hvad er det så at et blogindlæg kan?

Tja, du kan jo se, at du læser et lige nu. Du har måske fundet frem til det ved at du har søgt på Google efter billig markedsføring.

Det kan også være, at du er faldet over mit indlæg via Facebook eller andre sociale medier.

Eller du kan have fundet frem til det, fordi du er læser af mit nyhedsbrev.

Det smarte ved et blogindlæg, det er, at hvis du skriver om det, dine læsere leder efter. Sørger du også for at optimere indlægget i forhold til Google, så vil der jævnligt komme mulige kunder forbi din blog.

Et blogindlæg giver dig også mulighed for at demonstrere din viden overfor din målgruppe. Du kan give små smagsprøver på det, du står for, du kan vise noget af din personlighed og din faglighed.

Tip: Hvad skal jeg skrive om i min blog?

Du har et hav af muligheder her.

Hvis du lige er startet, så er det oplagt at dykke ned i ting, dine kunder ofte spørger om.

Skriv et blogindlæg per emne og dyk ned i materialet. Du kan lave små tutorials, dvs ”sådan gør du XXX” om emner, der er tæt relateret til det, du sælger.

Lad dig inspirere af ugebladsoverskrifter: 5 fejl, du skal undgå indenfor XX, Den rigtige og den forkerte måde at XXX, De 7 bedste måder at XXX.

3. Dit nyhedsbrev

Vi kommer ikke udenom dit nyhedsbrev.

Jeg kan simpelthen ikke se for mig, at markedsføringen af en lille virksomhed kan finde ordentligt sted uden denne her del. I hvert fald ikke, når vi taler om billig markedsføring.

Dit nyhedsbrev koster dig basalt set kun det lille beløb, du betaler til en udbyder plus den tid, du selv bruger.

Hver gang der bliver lavet undersøgelser, der handler om return on investment for forskellige former for markedsføring, så kommer email markedsføring ind i toppen. Det vil sige, at du via nyhedsbreve for den mindste investering får det højeste udbytte i form af kunder og dermed kroner og ører.

Det kræver selvfølgelig, at du arbejder seriøst med det.

For at komme i gang skal du gøre følgende:

  • Vælg en udbyder. Det er absolut et no-go at bruge din almindelige email i f.eks. Outlook til at sende ud med. Er du helt ny, så kig på f.eks. MailChimp eller danske BullSender, der er lette at arbejde med
  • Sæt tingene op inde i MailChimp og lav en enkel smuk skabelon for din emails, som du bruger hver gang
  • Sæt nyhedsbrevstilmeldinger op på din hjemmeside, så det er let for dine læsere at melde sig til. Det vil sige, at du skal have en side, du let kan linke til med tilmeldingen, synlige tilmeldinger på forsiden, i bunden af blogindlæg, i sidebaren hvis du har sådan en, osv.
  • Du kan også med fordel have en Freebie, der gør det endnu mere attraktivt at tilmelde sig nyhedsbrevet. Og skal du være rigtig smart, så kan du tilknytte en til dine blogindlæg, som jeg for eksempel gør i denne artikel. Og husk, i en lang artikel som denne, giver det god mening, at der er flere steder, du kan tilmelde dig eller hente freebie’en.

Få en tjekliste, der gør det lettere at implementere de 5 punkter

Klik på knappen her og download en overskuelig tjekliste, så du let kan implementere de ting, der vil hjælpe dig i gang med at lave billig markedsføring

At få flere læsere af nyhedsbrevet er nok den disciplin, jeg bruger allermest tid på i min virksomhed, når det kommer til markedsføring.

Tip: Hvad skal nyhedsbrevet bruges til?

Du kan med fordel tænke på dit nyhedsbrev som noget, du bruger til kampagner, hvor du skal sælge noget, og til at varme dit publikum op, så de er klar til at købe, når du kører kampagner.

Du kan dele dine blogindlæg, du kan lave serier, du kan i det hele taget tænke på dit nyhedsbrev, som den kanal, hvor du har fået lov til at kontakte din målgruppe med relevant materiale. Dine læsere er dyrbare, så pas godt på dem.

4. De sociale medier

Læg mærke til, at det ikke er tilfældigt, at sociale medier først kommer på en 4. plads.

Uden at de andre ting er på plads, så spilder du din tid på sociale medier. Og når vi taler billig markedsføring, så er det blevet sværere end det var at få synlighed på f.eks. Facebook.

Mit råd med sociale medier er at vælge 1 – højst 2 - medier ud, som du så koncentrerer dig om, i stedet for at du forsøger at være med alle vegne.

Facebook​

Facebook er svær at komme udenom, fordi der er så mange brugere på.

Algoritmen skifter ofte, men det, der går igen i øjeblikket er, at du typisk får bedre synlighed, hvis du deler godt indhold, der er frit tilgængeligt, hvis du uploader videoer eller hvis du kører Facebook Live. Mere om det i næste punkt.

Men prøv dig frem, og sørg for at du har en strategi for, hvad du vil med din tilstedeværelse. Ellers ender det let med at blive en kæmpemæssig tidsrøver for dig.

Tip: Hvordan bliver jeg set på de sociale medier?

Det er svært at få meget synlighed på Facebook på dine sider, men løsningen er ikke at bruge din personlige profil i stedet. Det er uprofessionelt, og du kan ikke rigtig være det bekendt overfor dem, der har valgt at være venner med dig privat der.

Til gengæld kan jeg lige nu kraftigt anbefale dig at bruge Facebook grupper til at markedsføre dig. Jeg har lavet gruppen Online HajLights, hvor jeg deler tips og lave sjove opfordringer til deltagerne om at dele egne erfaringer. Det giver langt højere engagement, end jeg kan få på min Facebook side.

5. Webinarer og/eller Facebook Live

​Webinarer

Vi kommer ikke udenom et af mine yndlingsemner, nemlig webinarer.

Teknisk set, så koster platformen noget, men set ud fra, hvor mange læsere, det giver af nyhedsbrevet og hvor meget nytte du kan få af et webinar, så er det en god investering.

Hvis du er i tvivl om, hvad du skal lave webinar om, så kan du med fordel se denne her video, hvor jeg kaster ideer ud i massevis. Dengang handlede det om hangouts, men bruger du de tilgængelige webinarplatforme klogt, så er ideen her den samme.

Facebook Live

Jeg har også nævnt Facebook Live her, for det er en ganske gratis markedsføring og en let måde at komme i gang på.

Formatet er lidt anderledes, for du samler ikke emails ind samtidig, men du får til gengæld en masse synlighed i øjeblikket, fordi Facebook rigtig gerne vil have formatet mere udbredt. Plus Facebook giver også din optagelse god synlighed fordi de gerne vil udbrede det endnu mere.

Benyt dig af det!

En rigtig god formel kan være at du inviterer til et webinar om et emne med en grundig præsentation, og så bruger du Facebook live til at gøre reklame for webinaret og til at give lidt smagsprøver.

Tip: Hvilket system skal jeg bruge til webinarer?

Jeg har afprøvet snart sagt alle platforme, og den jeg er endt med er WebinarJam, som jeg er rigtig glad for. Det skyldes, at platformen er optimeret til markedsføring, så det er let som en leg at knytte tilmeldingen til dit mailsystem, så du automatisk indsamler emails.

Jeg bruger desuden Zoom til mindre uformelle live arrangementer, men jeg synes deres webinar-funktion er for dyr.

Så der har du det: 5 tips til billig markedsføring, som jeg håber, du får fornøjelse af.

Glem ikke at downloade tjeklisten til indlægget, så du har nem oversigt, hvor du kan krydse af, når du har fået gjort de forskellige ting på listen.

Få en tjekliste, der gør det lettere at implementere de 5 punkter

Klik på knappen her og download en overskuelig tjekliste, så du let kan implementere de ting, der vil hjælpe dig i gang med at lave billig markedsføring

Fik du værdi fra artiklen her, så ville jeg blive super glad, hvis du har lyst til at dele den med dit netværk på de sociale medier.

Del gerne med dit netværk!
Click Here to Leave a Comment Below 0 comments